gerelateerde werken
Bifrons : for percussion, tenor saxophone, harpsichord and bass guitar, 1992 / Anton Havelaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-t perc g-b cemb
Sechs Lieder : for mezzo-soprano and orchestra / Anna Cramer ; bew. Jeppe Moulijn
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m 3fl(2picc) ob eh(ob) 2cl cl-b 2fg(cfg) 4h 2trp 3trb tb timp perc hp str
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
medium/low 1111 1000 perc pf(cel) str
La bonne chanson : for voice and orchestra, 2001 / text: Paul Verlaine, Maarten van Norden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m 2130 sax-b 1431 drums perc g-b cemb pf str
compositie
Marsua : for mezzo soprano and string orchestra, 1996 / text: Hugo Claus, Anton Havelaar
Overige auteurs:
Claus, Hugo
(Tekstdichter/librettist)
Havelaar, Anton
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk geeft de strijd weer van een (jonge) kunstenaar tegen het academisme. Aan het begin voeren haast en bravoure de boventoon. Vanaf maat 110 wordt daar een strenge, statische laag achter geplaatst van flageoletten en non-vibrato tonen (die hoeven niet door de aanvoerders te worden gespeeld). In maat 130 de eerste dreigende voorbode van totaal chromatiek. Hierdoor nog ongehinderd wordt in maat 160 zelfs een C-groot accoord bereikt. Hierna worden de accoorden echter in een strak keurslijf geperst en leiden naar een lange weeklacht (202) waarin de solo-viool als alter ego van de zangeres fungeert. Tweemaal mondt deze uit in een uitbarsting van woede en onmacht. De eerste maal gevolgd door weer een chromatisch accoord (250), de tweede keer door een diatonische (modale) vioolsolo (292) vol oprechte naïviteit. Het slot laat een koraal horen begeleid door motivisch materiaal uit het begin van het stuk. Echter zonder de "drive" van de eerste keer. Het koraal verwordt tot "typisch
seriële" sprongen. Het orkest speelt gaandeweg meer "abstracte" noten en eindigt op een dof grommend bewegingloos 12-toonsaccoord. - ANTON HAVELAAR