componist
gerelateerde werken
Pas de rondeau : for clarinet in b flat, 1997 / Anton Havelaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl
Hymne : voor bas-solo met orkestbegeleiding, 1941-1943 / [tekst] (P.C. Boutens), Willem Pijper
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
bas 2333 4331 timp perc hp str
De spul : voor alt, 5 blazers, cimbalom en strijkorkest, 1990 / Maurice Horsthuis
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
alt 0000 sax-a sax-t 1110 cymb str(2vl vla cb)
Songs : for voice and orchestra / Walter Hekster
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
voice 2121 1110 perc hp str
compositie
Marsua : for mezzo soprano and string orchestra, 1996 / text: Hugo Claus, Anton Havelaar
Overige auteurs:
Claus, Hugo
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Het stuk geeft de strijd weer van een (jonge) kunstenaar tegen het academisme. Aan het begin voeren haast en bravoure de boventoon. Vanaf maat 110 wordt daar een strenge, statische laag achter geplaatst van flageoletten en non-vibrato tonen (die hoeven niet door de aanvoerders te worden gespeeld). In maat 130 de eerste dreigende voorbode van totaal chromatiek. Hierdoor nog ongehinderd wordt in maat 160 zelfs een C-groot accoord bereikt. Hierna worden de accoorden echter in een strak keurslijf geperst en leiden naar een lange weeklacht (202) waarin de solo-viool als alter ego van de zangeres fungeert. Tweemaal mondt deze uit in een uitbarsting van woede en onmacht. De eerste maal gevolgd door weer een chromatisch accoord (250), de tweede keer door een diatonische (modale) vioolsolo (292) vol oprechte naïviteit. Het slot laat een koraal horen begeleid door motivisch materiaal uit het begin van het stuk. Echter zonder de "drive" van de eerste keer. Het koraal verwordt tot "typisch
seriële" sprongen. Het orkest speelt gaandeweg meer "abstracte" noten en eindigt op een dof grommend bewegingloos 12-toonsaccoord. - ANTON HAVELAAR