gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Visita quaesumus Domine : voor hoge stem en harmonium / Bernard Zweers
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voice harm
Green, green, the grass : for mezzo soprano, alto saxophone and piano / Erik Lotichius; text Chinese
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
m-sopr sax-a pf
Vijf liederen : voor bariton met fluit en strijkkwartet, 1954 / Jan van Dijk
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
bar fl 2vl vla vc / bar fl str
compositie
Fische : 4+1 songs on poems by Erich Fried, for mezzo-soprano, flute and piano, 1996 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Fried, Erich
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Bruder Fisch
Klage
panta rhei
Teichklatsch
Bruder Fisch
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze "kleine" liederencyclus uit Album bevat 4 liederen, waarvan het eerste tot slot wordt herhaald. In tegenstelling tot veel poëzie van de Duits-joodse dichter Erich Fried (1921-1988), die in 1938 voor de nazi's naar Engeland vluchtte en daar zijn verdere leven bleef wonen, die van een groot engagement blijk geeft en een vaak satirische inslag vertoont, wordt de korte cyclus Fische gekenmerkt door een lichtvoetig woordenspel, rijk aan fraaie alliteraties en fantastische tegenstellingen. Een citaat uit het artikel dat de inmiddels helaas ook overleden journalist/schrijver Nico Scheepmaker in de Volkskrant schreef bij Fried's overlijden luidt: "Fried was de dichter van de gedachte. Zijn gedachten waren niet simpel, maar de taal waarin hij ze verwoordde wel". In 1977 werd Fried bekroond met de "Internationale uitgeversprijs van de zeven". Eén van die 'zeven' was Van Gennep, die een door Hans Bakx verzorgde vertaling uitgaf van de bundel Gedichte ohne Vaterland.
De door mij bij deze teksten gecomponeerde muziek is er vooral op gericht deze te ondersteunen en hun literaire werking te versterken. De vier liederen zijn, vooral wat de twee instrumentale partijen betreft, heel verschillend, evenals de teksten zelf. Tussen de verschillende zangpartijen bestaat echter een aanzienlijke verwantschap op het gebied van intervalsbouw en ritmiek. - JOEP STRAESSER