gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Quartetto : opus 58, per: flauto, violino, viola [e] violoncello, 12-XI-1957 / Lex van Delden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
fl vl vla vc
Concert spirituel : flûte, hautbois, violon, violoncelle, 1966-1967 / Hendrik Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
fl ob vl vc
Machtelt suite : voor 10 blazers en 1 contrabas, 1978 / Boudewijn Tarenskeen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
2sax-a 2sax-t(sax-s) h 2trp 3trb cb
compositie
Duetto sinfonico : for flute / alto flute and violoncello, 1997 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Allegro molto
Poco adagio
Andante
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit werk kan behalve als een onderdeel van Album worden beschouwd als het zesde in een reeks van werken voor twee instrumenten: Sonate a due voor twee fluiten (1990), To the point, een "remake" van de Sonate a due voor twee marimba's (1993), Gran Duo voor basklarinet en accordeon (1995), Duo piccolo voor fluit en harp (1995), Duo festivo voor basklarinet en marimba (1995) en nu dus het Duetto sinfonico. Al deze werken voor twee instrumenten zijn duidelijk aan elkaar verwant. Ze bezitten alle drie delen in de klassieke volgorde snel - langzaam - snel: de toonhoogte-organisatie is gebaseerd op modale reeksen en ze bezitten een open en heldere textuur als resultaat van een streven naar een zo groot mogelijke soberheid.
Zoals in een groot aantal van mijn meer recente werken het geval is, neemt ook in deze duo-compositie het derde deel een bijzondere plaats in. Een aantal belangrijke motieven uit het eerste en vaak ook uit het tweede deel keert terug in deel drie en wordt ingepast in, en/of gecombineerd met de muziek van het derde deel zelf. Het geeft als het ware een samenvatting van de belangrijkste muzieken uit het gehele werk om op die manier tot een intensieve afronding te komen.
De verschillen tussen genoemde werken liggen vooral op het gebied van de gekozen motivische uitgangspunten die vaak weer te maken hebben met de instrumenten die aan de orde zijn. - JOEP STRAESSER