gerelateerde werken
Bomen : voor kamerkoor, op 3 gedichten van Erik Menkveld (opus 35) / Micha Hamel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
5sopr 3alt 4ten 3bas
Muziek voor violen en altviolen : = Musique pour violons et altos, opus 92, (1977) / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str(vl vla)
Dolly Shot : for string orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Strijkorkest
Bezetting:
str
compositie
(wat later op de) Ochtend : for string orchestra, 1995 / Micha Hamel
Overige auteurs:
Hamel, Micha
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Toen Roland Kieft mij vroeg een stuk voor het NJSO te schrijven en mij vertelde over het orkest voelde ik mij, 25 jaar oud, een oude bok. Naarstig ging ik op zoek in mijn geheugen wie ik was toen ik de leeftijd had die de dames en heren van het NJSO nu hebben. Ik vond een pianostukje (getiteld Ochtend, opus 13) dat ik op mijn veertiende schreef en besloot dat te bewerken voor het NJSO. Of eigenlijk besloot ik het niet te bewerken, want ik heb alle harmonische, melodische en contrapuntische foutjes laten staan. Dit stukje wordt geleidelijk 'opgeslokt' door een stuk dat ik op mijn achttiende schreef, toen ik inmiddels met zevenmijlslaarzen het traject van Mozart naar Schönberg had afgelegd. De vrije atonaliteit is globaal nog steeds de taal waarin ik componeer. Als zodanig is het tweede gedeelte te beschouwen als een visitekaartje van mijn huidige componeren. Het totale stuk is dus een metafoor voor de snelle en niet geheel pijnloze metamorfose, die een mens tussen 14 en 18 jaar
ondergaat. De werktitel "toen ik veertien was dacht ik dat de meisjes uit mijn klas verliefd op mij zouden worden als ik hele mooie muziek componeerde, hetgeen een misvatting was" vond ik te lang voor een stuk van vijf minuten. Een (destijds niet vermoede) metafoor bracht mij op het idee van de titel, namelijk dat de jeugd de 'ochtend van het leven' wordt genoemd. Het is voor mij dus al bijna tijd om te lunchen. - MICHA HAMEL