gerelateerde werken

Dos abismos : = (Twee afgronden) : voor vrouwenkoor a cappella / Carlos Micháns ; op gedichten van Carlos Micháns

Genre: Vocaal
Subgenre: Vrouwenkoor
Bezetting: VK4

Expressies : voor orkest, (1965) / Jacques Reuland

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3222 4331 timp perc str

Symphonie no. I : (1932) / Guillaume Landré

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp perc str

The Periodic Table : for orchestra / Jakob Klaasse

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: picc fl fl-a ob eh 2cl cl-b fg 2h 4tpt 2trb trb-b tb timp perc hp pf cel str

 

compositie

Phoenix : symphonic overture, for orchestra, inspired on texts by Willem Wilmink, 1997 / Carlos Micháns

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1997
Uitgavenummer: 09323
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 2-3perc hp str
Bijzonderheden: Opgedragen aan de stad Enschede. - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Geschreven voor het Orkest van het Oosten. - Cop. 1997. - Tijdsduur: ca. 15'
Tijdsduur: 15'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Micháns, Carlos (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 8 oktober 1997 - Muziekcentrum Enschede - Orkest van het Oosten o.l.v. Jurjen Hempel] - "Enschede! Enschede! Enschede!" roept Willem Wilmink aan het einde van zijn Nieuw Enschede uit 1987, alsof hij de naam van de stad, zíjn stad, niet minder dan drie keer kon laten doorklinken. Ook Mika Waltari, in zijn Sinuhe de Egyptenaar verdrievoudigde de naam van de mooiste courtisane die aan de oevers van de Nijl woonde, omdat niemand (ook niet Sinuhe) die haar ooit zag haar minder dan drie keer kon roepen: Nefer - Nefer - Nefer. Maar de vergelijking is gratuit, en toen ik enkele jaren geleden Enschede voor het eerst zag, dacht ik niet aan een mooie courtisane, niet eens aan een bijzonder mooie stad. Wat had ik verder met Enschede te maken, wat betekenden de namen van fabrieken en textielbaronnen uit een voor mij volstrekt onbekend en onbepaald verleden? Niets. En de gedichten van Wilmink, van wie ik nooit had gehoord? Ook niets. Mooi dus, dat muziek en vriendschap voor een band
gingen zorgen. Stap voor stap, stuk voor stuk en over enkele jaren, tot ik op een goede dag en onverwacht de stad Enschede zou proberen te verklanken. En dat zou en zal me nooit echt lukken, het idee alleen is meer dan arrogant. Hoe zou ik in muziek kunnen vertalen wat ik nauwelijks ken? Geen symfonische beschrijving dus, geen fotografische taferelen à la Respighi of Richard Strauss, nee, iets anders. Maar wat? Grappig genoeg, hoewel niet helemaal vreemd, het waren enkele woorden van Wilmink die voor een oplossing zorgden. En uiteraard, de herhaaldelijk uitgesproken, nee, geschreeuwde naam van zijn stad vanuit een reeds na enkele weken vieze en vrij onduidelijke fax-kopie van zijn gedichten die op mijn piano lag. Het was vanzelfsprekend en onvermijdelijk, dus, dat het Enschede-motief (e-()-s-c-h-e-d-e) meerdere malen zou verschijnen in de loop van het stuk, maar eerst drie keer achter elkaar, elke keer door een ander instrument. En ook niet echt verrassend, weliswaar, dat ik in grote,
ruwe lijnen, oftewel in solo's en duetten vol weemoed, bescheiden groepen of methodisch opgebouwde tutti's en uitbarstingen de geschiedenis van Enschede zou trachten te schetsen, haar ontwaken, haar opmars en vervolgens haar teloorgaan, het verdriet van al die grijze, quasi-dode jaren, het ontluiken van een nogal onzekere maar felle, luide toekomst. Niet erg verrassend, nee. Maar het ging uiteindelijk niet om straten, pleinen, kerken, herenhuizen of fabrieken. Het ging om de geest van een stad en haar verhaal, niet echt verschillend van dat van zoveel andere steden van heden en verleden over de hele wereld, die in stilte wachten op het juiste moment om uit de as te herrijzen. Als een Phoenix? Misschien, ik weet het niet, ik heb altijd gehoord dat die vogel niet echt bestaat. Maar Willem Wilmink gelooft het wel, en dat is goed en ook genoeg. En niet alleen voor hem, uiteraard, maar ook voor Enschede. Of niet? - CARLOS MICHÁNS

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 52 pagina's EUR 35,55
Download in PDF (A3), 52 pagina's EUR 42,66
Hardcopy, normal size (A3), 52 pagina's EUR 71,11
Hardcopy, study size (A4), 52 pagina's EUR 48,13
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 203 pagina's EUR 87,81
Download in PDF (B4), 203 pagina's EUR 105,37
Hardcopy, normal size (B4), 203 pagina's EUR 175,63
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten