gerelateerde werken
Duplum : for tenor recorder and violoncello, 1977 (revision 1986) / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
rec-t vc
Thank you for everything, I have no complaints whatsoever. : Version for flute quintet / Joke Kegel
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
picc 2fl 2fl-a
Suite : opus 8, voor 12 dwarsfluiten, 1983 / Marc van Delft
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
12fl
Monologue for flute : (1969) / Rudolf Escher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
compositie
Fingerprints : 5 fantasias about birds for piccolo solo, 1997 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
A duck walking in the desert
Two birds in a tree
A young duck swimming by
A little bird in the snow
Six birds on a wire
Toelichting:
Program note (Dutch): Fingerprints is een deel uit de bundel composities Album.
Deze vijf stukken voor piccolosolo zijn gebaseerd op even zovele tekeningen van een voormalig jeugdlid van de Vereniging tot Bescherming van Vogels, Susan Visser. Bij deze tekeningen, die door de Vereniging in de vorm van ansichtkaarten worden verkocht, is gebruik gemaakt van vingerafdrukken om de romp van de vogels weer te geven. De tekeningen zijn niet in de partituur afgedrukt, maar de componist heeft ieder deeltje wel van een door hem verzonnen toepasselijke titel voorzien. Deze zijn:
1. A duck walking in the desert (Lento)
2. Two birds in a tree (Allegretto giocoso)
3. A young duck swimming by (Moderato)
4. A little bird in the snow (Andante)
5. Six birds on a wire (Senza misura)
Uiteraard heeft de componist niet geprobeerd de tekeningen in muziek weer te geven. Hij heeft zich slechts laten inspireren door de sfeer die ze bij hem opriepen. Vanzelfsprekend is de piccolo in dit werkje gebruikt als een volwaardig solo-instrument waarbij ook de mogelijkheden van het prachtige "tedere" laagste octaaf, dat men zo zelden te horen krijgt, ten volle zijn benut. Vooral in het derde deeltje is dit het geval. Hoewel het - gezien het uitgangspunt van de compositie - misschien voor de hand gelegen zou hebben om 5 typische "vogelmuziekjes" à la Messiaen te componeren, is dat eigenlijk alleen in het vijfde deeltje gebeurd: vijf vogels fluiten hier ieder hun eigen liedje (de zesde houdt zijn snavel!) zij het, vanwege het gebruik van slechts één instrument, niet tegelijkertijd, maar om-en-om bij een wisselende en daardoor verrassende volgorde. - JOEP STRAESSER