componist

Hamel, Micha

Micha Hamel was born on July 8, 1970. Education: In 1994, Hamel graduated in the majors composition (with Diderik Wagenaar) and conducting (with Ed Spanjaard) at the Royal Conservatory in The ...

gerelateerde werken

Waak : for orchestra, 2000 / Micha Hamel

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3343 4331 mar 5perc pf(cel) hp str

Hymne [Gods grootheid in de natuur] : Hymne voor gemengd koor, solo stemmen en orkest / Johannes Gijsbertus Bastiaans

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble

De Koning van Frankrijk en de stad Maestricht : opus 107, voor gemengd koor en blaasorkest , 1974 / tekst: onbekende dichter, 1673, Louis Toebosch

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: GK4 1131 sax-a sax-b sax-t 1101 crt barh

Schweigsam über der Schädelstätte öffnen sich Gottes goldene Augen : voor 8 koorgroepen , 10 instrumentale groepen en 8 klanksporen, opus 48, 1997 / tekst: Georg Trakl, Huub Kerstens

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en)
Bezetting: GK8 1111 2121 2perc vl vla vc cb tape

 

compositie

Verpoosd in schaduw : een cantate, voor kamerkoor, mezzosopraan, bas, spreekstem, synthesizer en 15 solostrijkers, 1997-1998 / op tekst van Lucas Hüsgen, Micha Hamel

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1998
Uitgavenummer: 09516
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting: sopr-m bas recit GK4 9vl 3vla 2vc cb synth
Bijzonderheden: Op. 18. - Strijkersbez.: 9 violen, 3 altviolen, 2 cello's en contrabas. - Tekst apart afgedrukt. - Met voorw. - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Geschreven op verzoek van Jos Vermunt voor het Residentie Kamerkoor en het Residentie Bachorkest. - Cop. 1998. - Tijdsduur: ca. 19'
Tijdsduur: 19'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Husgen, Lucas (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Verpoosd in Schaduw is gecomponeerd als onderzoek naar een actueel madrigalisme. Met als uitgangspunt een beeldenrijke tekst heb ik gepoogd een muziek te componeren die totaal ten dienste staat van de tekst en er diepte aan geeft door de wijde amplitudes van de associaties en emoties zo trouw en eenduidig mogelijk van een passend muzikaal jasje te voorzien.
Dit "ten dienste staan" is slechts geldig als de verstaanbaarheid van de tekst maximaal is, daar slechts dan de toeschouwer de sterke afwisselingen en discontinuïteiten in de muziek begrijpen kan. Daarvanwege zingt het koor hoofdzakelijk unirythmisch en functioneert het zo als de gemultipliceerde stem van de dichter die wordt opgeblazen tot een emotioneel maximaal gedifferentieerde en rijk geschakeerde voordrachtskunstenaar. De begeleidende muziek ondersteunt het koor en verduidelijkt het betoog door intratekstuele verbanden van congruente muzieken te voorzien alsook directe emoties te verhevigen. Hierin wordt geen middel geschuwd. Trouw aan de immer geldige wetten van de retoriek representeren verschillende muzikale archetypen niets anders dan de zo eenduidig mogelijke weergave van hun historisch vastgelegde karakter. Een tekstfragment over de dood zal bijvoorbeeld altijd worden vergezeld van een lamento-figuur. Om definitief af te rekenen met het postmodernisme heb ik met een
welhaast Perecciaanse behoefte om encyclopedisch te zijn zonder in een laffe pastiche te vervallen slechts maniëristisch willen zijn binnen de door de tekst aangegeven kaders namelijk dat elke geste, elk archetype er slechts toe dient de bedoelde emotie (lees: instelling waarmee de tekst moet worden voorgedragen c.q. betekenisdracht van afzonderlijke begrippen) te verklanken. Niet elk afzonderlijk woord is echter zo pregnant dat het direct in tonen kan worden uitgedrukt. Een woord als "dood" bijvoorbeeld wel, maar "ranjaflesje" weer niet. Hiertoe is tijdens het proeven van de tekstladingen en gelaagdheden besloten om enkele stijlcitaten alsook enkele letterlijke citaten in de muziek te incorporeren. Om echter een gestreng antwoord te formuleren op de innig gehate citatenmuziek is het gebruik van citaten slechts dan toegestaan als het onderdeel uitmaakt van de dramaturgische substantie, dat wil zeggen als het noodzakelijk is een voller gevuld tekstfragment muzikaal te verzwaren met een
grotere muzikale entiteit (of een muzikale entitei
t met een grotere lading) dan een enkele toon. Hiermee is het citaat als grotere klont noten in het materiaaldenken geaccepteerd als onvervangbaar element dat dient ter verduidelijking van de tekst. In een madrigalisme wijzen alle parameters dezelfde richting uit om uit te monden in de meest directe onderstreping van de emotie, namelijk de 'gekende' emotie. Het gebruik van een citaat belichaamt dientengevolge zowel de ultieme emotie alsook de distantie hiertoe. Door het gebruik van iemand anders' muziek wijst de componist zowel direct naar zichzelf als naar de ander. "Wie heeft het gedaan?" vroeg de meester. "Jantje, meneer!" antwoordde ik trots. Zichzelf opstuwend naar de extase depersonaliseert de schepper, en erkent zijn laat-twintigste-eeuwse onvolledigheid, zijn meervoudig verzadigde historisch horizontaal perspectief en daarmee zijn onmacht tot nieuwheid, alsook zijn eerder genoemde fluïde identiteit. Als een aanklacht tegen vaak te zoetgevooisde koorliteratuur grimast het koor
zich als een veelvoudig gestemd monster door deze door schaduwfiguren bevolkte tekst en krijgt het stuk het karakter van een droomspel. Dit inclusief madrigalisme heeft aan de ene kant raakvlak met de affektenleer uit de barok en aan de andere kant met de cabareteske, welhaast woordschilderdende kant van het theaterlied. Van dit soort talig cabaret verglijdt de schaal heen en weer over de monorail van de tijdsas naar alle mogelijke vormen van volks-, exotische en kunstmuziek met als doel een hoogst artificiële ruimte te laten ontstaan waarin echte emoties vrijelijk kunnen stromen.- M.H.

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 104 pagina's EUR 60,21
Download in PDF (A3), 104 pagina's EUR 72,24
Hardcopy, normal size (A3), 104 pagina's EUR 120,42
Hardcopy, study size (A4), 104 pagina's EUR 81,00
Koorpartij Download naar Newzik (A4), 28 pagina's EUR 8,24
Download in PDF (A4), 28 pagina's EUR 9,88
Hardcopy, normal size (A4), 28 pagina's EUR 16,48
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 190 pagina's EUR 82,78
Download in PDF (B4), 190 pagina's EUR 99,34
Hardcopy, normal size (B4), 190 pagina's EUR 165,57
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten