componist
Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...
gerelateerde werken
Concerto : for viola and string orchestra, 1965 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Altviool en strijkorkest
Bezetting:
str vla-solo
Rondo : for baroque violin / Calliope Tsoupaki
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Troost voor Daisy : voor viool solo, 2004 / Guus Janssen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Trio no. XI : voor twee violen en archifoon in het 31-toonssysteem, 1981 / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2vl archiphone
compositie
Sonate VI : voor twee violen, in het 31-toonsysteem, 1984 / Henk Badings
Bevat:
Lento
Arioso
Vivace
Toelichting:
Program note (Dutch): Deze Sonate is geschreven in de 31-toonstemming. Voor de verklaring van de tekens kan verwezen worden naar de uitvoerige inleidingen bij Sonate II of V (Inleiding, Thema en Variaties) voor 2 violen. Hier slechts de aanduiding dat deze stemming de hele toon verdeelt in 5 en de halve toon in 3 zogenaamde diësen. De schrijfwijze is stijgend van c uit genaamd: c, ci, cis, cisi, cisis en dalend van d uit: d, dè, des, desè, deses. Sonate VI is in de eerste plaats muziek voor 2 violen, maar daarnaast ook bedoeld om enige mogelijkheden van de stemming te demonstreren. Er zijn drie delen: 1. Lento - Con moto, waarin onder meer het interval van 6 diësen (dit is exact de stap van de 7e naar de 8e harmonische) een grote rol speelt. - 2. Arioso, met onder meer opvallende flageoletten. - 3. Finale (Molto Vivace), waarin tonaliteiten zonder octaaf-identiteit nog al eens gebruikt zijn. Behalve demonstratie van de micro-stemming is het een echt violistisch speelstuk, waarin ook nieuwe of weinig
voorkomende technieken te vinden zijn, zoals de schijnflageoletten in deel 1, de combinatie van natuurlijke en kunstmatige in dubbelflageoletten in deel 2, en het omleggen van de linkerhand naar de andere zijde van de toets om viertonige kwintakkoorden te kunnen spelen. - HENK BADINGS