componist

Meijering, Chiel

General: Chiel Meijering was born in Amsterdam on June 15, 1954. Education: He studied composition with Ton de Leeuw, percussion under Jan Labordus and Jan Pustjens and piano at the Amsterdam ...

gerelateerde werken

Es war einmal ein König (uit Ur-Faust) : for recorder, viola, violoncello and piano / Chiel Meijering

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: 2rec vla vc pf

Draaijkomeet : for tenor saxophone and ensemble / Reza Namavar, 2008

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en groot ensemble
Bezetting: fl ob cl fg h trp trb perc man hp pf 2vl vla vc cb sax-t-solo

Breuker concerto : for saxophones, clarinets and 21 string players / Rob du Bois

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en groot ensemble
Bezetting: 8vl 5vla 4vc 4cb sax(cl)-solo

Nocturnes : pour flûte, harpe et orchestre à cordes, opus 24 / Géza Frid

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest; Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl hp str / fl hp 2vl vla vc cb

 

compositie

Mobsters : concerto for alto saxophone, strings and percussion, 1998 / Chiel Meijering

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1999
Uitgavenummer: 09606
Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en groot ensemble; Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: perc str / 2vl vla vc cb sax-a-solo
Bijzonderheden: Enkelvoudige strijkersbezetting is ook mogelijk. - Cop. 1998. - Tijdsduur: ca. 9'05''
Tijdsduur: 10'00"
Aantal spelers: 7
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 1 juni 1999 - Paradiso, Amsterdam - Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Neal Stulberg] - Eens in de zoveel tijd roepen de Muzen je aan: "Het moment is nu gekomen om weer eens voor ons aan de slag te gaan. Genoeg met die gelegenheidsstukjes!". Mobsters (gangsters) is een hallucinerend stuk met een enorme spanning waarin je van het ene moment in het andere wordt geslingerd. Er komt een merkwaardig soort Arabisch aandoende bolero voorbij, duistere passie, waarvan ik de 'roots' zelf ook niet ken. De gangster verbergt zijn ogen om zijn emoties niet te verraden. Maar ook de componist 'acts cool'. In plaats van te schreeuwen of te gillen - primaire emoties waar we allemaal wel eens last van hebben - stileert een componist zijn emoties en hanteert bepaalde technieken om niet te veel rotzooi te maken en geen sporen achter te laten. 'Cool' omgaan met emoties, beheersing is een vereiste. Is de saxofonist een bendelid, want hij staat in zijn eentje op het podium, met zonnebril, of
zijn het die strijkers? En wat hebben de sax en de viool met elkaar te maken? Alleen maar dat ik als twintigjarige ontdekte dat wanneer je het opgenomen geluid van een viool langzamer afspeelde op een taperecorder, die klank wel heel erg op die van een saxofoon leek. De sax is eigenlijk een blazende strijker. Om het gevaar van al te 'mellow' te vermijden, heb ik wat melodisch slagwerk (vibrafoon, buisklokken, marimba) aan dit stuk toegevoegd. Vroeger was de saxofoon een instrument voor kroegen, makkelijk te bespelen, lekker hard. De boeven gingen uit en deden zaken bij de muziek van de jaren dertig, wat het zakendoen gelijk meer cachet verleende. Als we in een reclame tegenwoordig een 'cool image' willen creëren, is het gebruikelijk dat je een jazzmuzikant ziet of hoort en meestal ook zonnebrillen. Dus wat doettie, de componist? In plaats van met zijn vuisten op tafel te slaan of iemand op zijn kop te rammen, heeft hij een talentje meegekregen en hij sublimeert die emoties. Hoe mooi...
zo kennen we het gejank van Chopin, het eindeloze gemasturbeer van Wagner en de koppige Beethoven. Kunstmuziek is een merkwaardig fenomeen. Het is typisch gecultiveerd, als je emoties voelt ga je niet opstaan en gillen of iets dergelijks, maar de (hedendaagse) componist gaat dan een structuur en een vorm bedenken om die emoties uit te drukken. Muziek gaat over primaire emoties, alleen uit de componist of muzikant ze via een omweg, je gaat eerst vijftien jaar viool of sax studeren om uiteindelijk die meest primaire emoties te kunnen uiten, 'very cool', vermomd dus. - CHIEL MEIJERING

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 16 paginas EUR 16,14
Hardcopy, normal size (A3), 16 paginas EUR 28,28
Hardcopy, study size (A4), 16 paginas EUR 21,37
Huurpartijen Download (B4), 43 paginas EUR 24,55
Hardcopy, normal size (B4), 43 paginas EUR 43,03
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten