gerelateerde werken
Tangente : for viola and accordion / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vla acc
For Ever Wonderful : for clarinet in B flat or basset horn in F / Calliope Tsoupaki
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl/basseth
Thrash and variations : for flute and ghetto blaster, 1992, flute version 1995 / David Dramm
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Fluit met multimedia
Bezetting:
fl tape
A musical episode : from "Them thar hills" (1934), for two tubas and tape, 1989 / Maarten Bon
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Tuba; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2tb tape
compositie
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22-2-2000 - Kleine Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Harry Sparnaay). Ecoute, écoute! werd geschreven op verzoek van Harry Sparnaay voor het project 'Who's afraid of?' van Iris van der Goot. In dit project wordt een prominent solowerk uit de hedendaagse muziekliteratuur gekoppeld aan een nieuw geschreven compositie. Ecoute, écoute! is een hommage aan instrumentalisten die voorvechters zijn op het gebied van de hedendaagse muziek, in dit geval Harry Sparnaay. Deze prominente basklarinettist vervult die rol al geruime tijd met enorme inzet en is een inspiratiebron voor vele componisten. De tekst waarmee het werk opent, beschrijft de bijna rituele handelingen die voorafgaan aan het spelen en wordt uitgesproken door zijn vrouw, Silvia Castillo. Aangezien Frans de taal was waarin Harry en Silvia in het begin van hun huwelijk communiceerden en de uitdrukking 'écoute, écoute' vaak gebezigd werd is deze titel gekozen. Het materiaal waarmee het bandgedeelte werd gemaakt is
grotendeels afkomstig van basklarinetklanken. Deze werden gesampled en bewerkt in de studio van de componist. Ecoute, écoute! was finalist in het Concours voor Elektroakoestische Muziek van Bourges in 2000. - RODERIK DE MAN