gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 gtr
Auxochromes : for piano and CD, 2001 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Elektronica met verschillende instrumenten; Piano met multimedia
Bezetting:
pf CD
Bouwstenen : for bass clarinet and tape delay, 1982 / Harry Sparnaay
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met multimedia
Bezetting:
cl-b tape delay
For Morty : for trombone, piano and tape, 1987 / James Fulkerson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Trombone en toetsinstrument; Elektronica met verschillende instrumenten; Trombone en toetsinstrument met multimedia
Bezetting:
trb pf tape
compositie
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22-2-2000 - Kleine Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Harry Sparnaay). Ecoute, écoute! werd geschreven op verzoek van Harry Sparnaay voor het project 'Who's afraid of?' van Iris van der Goot. In dit project wordt een prominent solowerk uit de hedendaagse muziekliteratuur gekoppeld aan een nieuw geschreven compositie. Ecoute, écoute! is een hommage aan instrumentalisten die voorvechters zijn op het gebied van de hedendaagse muziek, in dit geval Harry Sparnaay. Deze prominente basklarinettist vervult die rol al geruime tijd met enorme inzet en is een inspiratiebron voor vele componisten. De tekst waarmee het werk opent, beschrijft de bijna rituele handelingen die voorafgaan aan het spelen en wordt uitgesproken door zijn vrouw, Silvia Castillo. Aangezien Frans de taal was waarin Harry en Silvia in het begin van hun huwelijk communiceerden en de uitdrukking 'écoute, écoute' vaak gebezigd werd is deze titel gekozen. Het materiaal waarmee het bandgedeelte werd gemaakt is
grotendeels afkomstig van basklarinetklanken. Deze werden gesampled en bewerkt in de studio van de componist. Ecoute, écoute! was finalist in het Concours voor Elektroakoestische Muziek van Bourges in 2000. - RODERIK DE MAN