gerelateerde werken
Dhawa-cendak : for gamelan ensemble and tape, 1993 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gamelan; Elektronica met verschillende instrumenten; Gamelan met multimedia
Bezetting:
gamelan (14 players) tape
Arc : for organ and four electronic sound-tracks, (1966) / Ton Bruynèl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel; Elektronica met verschillende instrumenten; Orgel met multimedia
Bezetting:
org 4soundtracks
De sonate nr. 1 : voor 1 tot 5 spelers en elektronische klanken, 1969/83 / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Elektronica met verschillende instrumenten; Variabele instrumentatie met multimedia
Bezetting:
1-5 instr. electronics
Iguanodon : for six bass clarinets and three double bass clarinets, 1982 / Rob du Bois
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
6cl-b 3cl-cb
compositie
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22-2-2000 - Kleine Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Harry Sparnaay). Ecoute, écoute! werd geschreven op verzoek van Harry Sparnaay voor het project 'Who's afraid of?' van Iris van der Goot. In dit project wordt een prominent solowerk uit de hedendaagse muziekliteratuur gekoppeld aan een nieuw geschreven compositie. Ecoute, écoute! is een hommage aan instrumentalisten die voorvechters zijn op het gebied van de hedendaagse muziek, in dit geval Harry Sparnaay. Deze prominente basklarinettist vervult die rol al geruime tijd met enorme inzet en is een inspiratiebron voor vele componisten. De tekst waarmee het werk opent, beschrijft de bijna rituele handelingen die voorafgaan aan het spelen en wordt uitgesproken door zijn vrouw, Silvia Castillo. Aangezien Frans de taal was waarin Harry en Silvia in het begin van hun huwelijk communiceerden en de uitdrukking 'écoute, écoute' vaak gebezigd werd is deze titel gekozen. Het materiaal waarmee het bandgedeelte werd gemaakt is
grotendeels afkomstig van basklarinetklanken. Deze werden gesampled en bewerkt in de studio van de componist. Ecoute, écoute! was finalist in het Concours voor Elektroakoestische Muziek van Bourges in 2000. - RODERIK DE MAN