gerelateerde werken
Kage : for recorder & CD (version for alto in F), 2000 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blokfluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Blokfluit met multimedia
Bezetting:
rec-a tape
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Elektronica met verschillende instrumenten; Gemengd ensemble (2-12 spelers) met multimedia
Bezetting:
perc g-b pf vl 2synth electronics
Hitting back : for clarinet sextet, 1990 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
3cl 2cl-b cl-cb
Raderwerk, met trage en snelle delen : elektro-instrumentaal lustspel / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Elektronica met verschillende instrumenten; Blaas en strijk en toetsinstrument(en) met multimedia; Variabele instrumentatie met multimedia
Bezetting:
4wind-instr/4string-instr sax pf vl radio electronics
compositie
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Overige auteurs:
Man, Roderik de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22-2-2000 - Kleine Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Harry Sparnaay). Ecoute, écoute! werd geschreven op verzoek van Harry Sparnaay voor het project 'Who's afraid of?' van Iris van der Goot. In dit project wordt een prominent solowerk uit de hedendaagse muziekliteratuur gekoppeld aan een nieuw geschreven compositie. Ecoute, écoute! is een hommage aan instrumentalisten die voorvechters zijn op het gebied van de hedendaagse muziek, in dit geval Harry Sparnaay. Deze prominente basklarinettist vervult die rol al geruime tijd met enorme inzet en is een inspiratiebron voor vele componisten. De tekst waarmee het werk opent, beschrijft de bijna rituele handelingen die voorafgaan aan het spelen en wordt uitgesproken door zijn vrouw, Silvia Castillo. Aangezien Frans de taal was waarin Harry en Silvia in het begin van hun huwelijk communiceerden en de uitdrukking 'écoute, écoute' vaak gebezigd werd is deze titel gekozen. Het materiaal waarmee het bandgedeelte werd gemaakt is
grotendeels afkomstig van basklarinetklanken. Deze werden gesampled en bewerkt in de studio van de componist. Ecoute, écoute! was finalist in het Concours voor Elektroakoestische Muziek van Bourges in 2000. - RODERIK DE MAN