gerelateerde werken
Toonzucht : for voice solo, 1991 / Maarten Altena
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem solo
Bezetting:
voice solo
Triangle of Desire : Version for 2 oboes, accordion and string orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2ob acc str
Keep going : for 20 wind instruments, violin, cello and double-bass, (1972) / Hans Kornac
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2243 sax 4220 vl vc cb
Antarctica : for string trio and chamber orchestra / Christian Blaha
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
vn-solo vla-solo vc-solo 2fl 2ob 2cl 2fg timp 2vn vla vc db
compositie
Wah Wah : for ensemble, 2001 / Maarten Altena
Overige auteurs:
Altena, Maarten
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): In de jazzmuziek werd de wah-wahdemper veel en op een vaak zeer originele manier gebruikt. Het langzaam verschieten van een toon bij een trompet of trombone werd vaak met zo'n hulpstuk gerealiseerd. In het orkest van Duke Ellington zaten een aantal solisten die zich met deze dempers tot ware klankpioniers ontwikkelden. Toen Martijn Padding me vroeg om een stuk te schrijven voor de Volharding, een groep waar ik ooit deel van heb uitgemaakt, dacht ik onmiddellijk aan het geluid van trompetten die melodieën zouden spelen, vloeiend en niet per se keihard. In 'WahWah' zijn het uiteindelijk alle koperinstrumenten (trompetten, trombones en hoorn) die de lange lijnen spelen. Twee saxen pendelen in gebroken triolen heen en weer, en een gedempte, maar gepedaleerde piano creëert een bijna constante "naklank". Korte, scherpe stoten komen van een soms veranderend groepje instrumenten (waar echter altijd de basgitaar deel van uitmaakt); de klarinetten en de fluit belichamen samen weer een
verlengde versie van het saxofoon-gependel en verschaffen daarmee een harmonische suggestie. Naar het einde toe komen de verschillende groepen bij elkaar, en ontstaat er iets als een coda. Omdat ik mijn muziek hoor als een "toestand", meer dan als een "verhaal", is het lastig te verbaliseren wat die toestand dan wel precies inhoudt (schrijven over je eigen muziek houdt al bijna per definitie in dat je compositie in taal te vatten zou zijn). Maar goed, ik schrijf, dus dan ook maar een vergelijking die weliswaar literair is, maar niet noodzakelijkerwijs verhalend: 'WahWah' zou een geluidsgedicht kunnen zijn waarin ritmisch, drie verschillende "woordtypes" over, naast- en tegen elkaar in opereren. - MAARTEN ALTENA