gerelateerde werken
Serenade : 12 koperblazers, harp, piano, celesta, slagwerk, (1944) / Willem van Otterloo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
4h 4trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf
Ecrire automatique : 2004 / Toek Numan
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Audioguide : for orchestra / Anna Korsun
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2fl-a 4ob 4cl 2bsn bsn-c 7h 3tp 4trb perc(5) hrp str
Musica per una festa : per orchestra, (1936), (revisione anno 1953) / Daniel Ruyneman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 3321 timp perc cel hp str
compositie
2e Suite voor orkest : 1932 / Willem van Otterloo
Overige auteurs:
Otterloo, Willem van
(Componist)
Bevat:
Preludium (Allegro vivace)
Chaconne (Grave)
Allegro energico e focoso
Andante
Vivace non troppo
Toelichting:
Program note (Dutch): De Tweede Suite voor Orkest bestaat uit vijf symphonische dansstukken, thematisch onafhankelijk van elkaar, en, behoudens het tweede deel, in een lichte geest geschreven. I. Preludium - Een beknopt preludium in een doorlopende zestienden-beweging, waarin het gehele orkest afwisselt met korte soli voor diverse instrumenten. Een adagio van twee maten met hoorns en trompetten sluit het stuk, dat door het snel verplaatsen der tonaliteits-centra harmonisch gecompliceerd is. II. Chaconne - De chaconne , een reeks van variaties op een vastgehouden basthema, is van een zeer gedragen karakter. Een tweede thema, fugatisch ingezet door de houtblazers, vergezelt het basthema voortdurend. De laatste variatie, welke de medewerking van het gehele orkest eist, geeft het basthema in de verbreding. III. - Een hoekig, snel deel met een schertsend thema in de fagot, dat verder in de trompetten wordt ontwikkeld. Het tweede thema verschijnt het eerst in de hobo. Beide thema's ontplooien zich op een
markant rhythmisch fond van de strijkers. IV. - Een stukje van een uitgesproken lyrisch karakter, geschreven voor houtblazers, harp en strijkorkest. Na enkele inleidende maten van het strijkorkest exposeren de blazers, die bijna voortdurend solistisch behandeld zijn, de thema's. Het vierde deel gaat zonder rustpoos over in het vijfde deel. V. - Het vijfde deel is, evenals het vorige, in een driedelige vorm geschreven. Het heeft drie thema's, waarvan het tweede en het derde de belangrijkste zijn. In het middenstuk treedt het derde thema op. Het tweede en derde thema worden samen verwerkt, waarna een voortdurende climax tot het slot voert. - WILLEM VAN OTTERLOO