alle werken

60 werken in Donemus catalogus

populaire werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

Conductus : for symphony orchestra / Willem Jeths

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl(picc) 2ob(eh) 2cl 2fg(fg-c) 2h 2trp 2trb)trb-b) tb timp 2perc str

Arcate : Version for string quartet / Willem Jeths

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

nieuwste editie

Arcate : Version for string quartet / Willem Jeths

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

 

componist

Jeths, Willem

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1959-08-31
Website: Officiële website

De composities van Willem Jeths geven een eigenzinnige reactie op de muziektraditie. Hij schrijft kamermuziek, orkestmuziek (waaronder soloconcerten), liederen en een opera - aanvankelijk in een atonaal idioom, maar later flirtend met traditionele tonaliteit. Het is zijn streven de muzikale parameters van het verleden uit te buiten, ermee te experimenteren en ze te verrijken: "Juist met de traditie als vertrekpunt is het nog mogelijk om nieuwe wegen te bewandelen". Van die parameters trekt klankkleur en timbre zijn sterkste aandacht ("Kleur is het thema van al mijn werken"). Kleurwerking gaat bij Jeths ver: vaak schrijft hij speeltechnieken voor die (in de westerse traditie, en soms ook daarbuiten) ongebruikelijk zijn, of voegt hij inventieve geluidsbronnen toe: speelgoedinstrumenten, brekend glas, druppelend water. Dat lijkt subtieler dan het soms klinkt, want fijnzinnigheid en schoonheid is niet altijd Jeths' doel - extremen tonen vindt hij belangrijker. "Mijn muziek gaat over uitersten: strak zuiver versus vervorming, hard tegenover zacht." Zo laat hij een mooie viooltoon smoren in gekras en klinkt, in zijn 'Bandoneonconcert', de bandoneon niet tango-achtig maar bij vlagen "als een uitgeputte hond." Zo kleurrijk zijn muziek is, zo spaarzaam is Jeths in zijn gebruik van het muzikaal materiaal. Hij beperkt zich tot een paar motieven en toont die vanuit wisselend perspectief tot het (zoals zijn compositiedocent Tristan Keuris het noemde) “uitgewoond” is.

1980

Willem Jeths (1959, Amersfoort) studeert aanvankelijk schoolmuziek aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Teleurgesteld stapt hij over naar het Utrechts Conservatorium waar hij compositie studeert bij respectievelijk Hans Kox en Tristan Keuris.

1983

Jeths studeert naast zijn compositiestudie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

1984

Jeths componeert 'Procurans Odium', een orkeststuk waarin het orkest is opgedeeld in vijf groepen van 12 strijkers. Doordat elk orkestlid een eigen partij speelt, en door het gebruik van ver doorgevoerde canontechnieken, ontstaan klankwolken. In dit werk doet Jeths wat later een constante in zijn componeerwijze zal blijken: een beperkte hoeveelheid materiaal verscheidene gedaanten geven.

1986 - 1988

Jeths componeert 'Novelette' voor viool en piano, een werk waarmee hij zich losmaakt van de invloed van zijn leraar Tristan Keuris (maar hij oogst wel diens lof voor dit stuk). In 1988 voltooit hij zijn opleiding aan het Utrechts Conservatorium met de Prijs voor Compositie.

1990 - 1991

'Novelette' (1986) is een van de geselecteerde werken voor de Wereld Muziekdagen van de ISCM in Oslo. Jeths sluit zijn studie muziekwetenschap af met een scriptie over de 19e-eeuwse componiste Elisabeth Kuyper. De tekst is gepubliceerd in het boek 'Zes vrouwelijke componisten' (Zutphen: Walburg Pers, 1991).

1993

Jeths componeert 'Glenz', een onconventioneel vioolconcert: de interactie tussen solist en orkest wordt verrijkt door een apart ensemble van negen strijkers dat het betoog van de soloviool steeds in een ander klankperspectief zet.

1996

Jeths' carrière krijgt een enorme impuls wanneer hij tijdens het internationale Wiener Kompositionswettbewerb onderscheiden wordt met zowel de 2de prijs (voor het vioolconcert 'Glenz') als met de 3de prijs (voor zijn 'Pianoconcerto' uit 1994). De jury bestaat uit niemand minder dan Friedrich Cerha, Franco Donatoni, Gérard Grisey, Wolfgang Rihm en Lothar Knessl.

2000

Theater Lantaren/Venster in Rotterdam organiseert in mei een driedaags 'Willem Jeths Festival'. Verschillende solisten en het Nederlands Philharmonisch Orkest spelen twaalf werken, waaronder de première van zijn celloconcert Fas-Nefas. Frances-Marie Uitti is hierbij de soliste. In hetzelfde jaar krijgt Jeths een compositie-opdracht van het Amerikaanse Kronos Quartet.

2001

Tijdens het Holland Festival gaat het 'Bandoneon Concerto' in première, opgedragen aan en gespeeld door Per Arne Glorvigen die wordt begeleid door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Micha Hamel.

2003

Het Flügelhorn Concerto, geschreven in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest gaat in september in première met Peter Masseurs als solist.

2004 - 2005

Het Kronos Kwartet brengt het - in hun opdracht geschreven - (derde) strijkkwartet 'Intus Trepidare' in première. Dit seizoen is Willem Jeths composer-in-residence bij het Gelders Orkest in Arnhem waar hij in opdracht het orkestwerk 'Seanchai' schrijft. Daarna is hij composer-in-residence bij het Brabants Orkest waarbij het klarinetconcert 'Yellow darkness' ontstaat. Vervolgens is hij 'composer in residence' in De Doelen in Rotterdam. Ter gelegenheid van de heropening van de gerestaureerde Filharmonie in Haarlem componeert Jeths 'Ombre Cinesi' voor symfonieorkest. Het werk is een voorstudie van zijn opera-in-wording 'Hôtel de Pékin'.

2006 - 2007

Jeths wordt hoofddocent compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Het Schönberg Ensemble geeft hem de opdracht voor een compositie voor twee altviolen en orkest. 'Meme' is gebaseerd is op een gegeven van de toekomstige opera 'Hôtel de Pékin'. Dit seizoen is Jeths composer-in-residence bij het Orkest van het Oosten.

2008

De opera 'Hôtel de Pékin' (dreams for a dragon queen), op een libretto van Friso Haverkamp, gaat op 21 november in première bij de Nationale Reisopera, ter gelegenheid van de opening van het Muziekkwartier in Enschede. De opera verhaalt het leven van de (in China nog altijd omstreden) laatste keizerin van het Grote Rijk Cixi. Het beeld dat Jeths en Haverkamp van haar schetsen staat haaks op de actuele, gecensureerde geschiedschrijving in China, wat een eventuele uitvoering in Sjanghai voorlopig niet waarschijnlijk maakt. Het altvioolconcert 'Meme' wordt voor 'Toonzetters' geselecteerd als een van de beste stukken uit het seizoen 2007.

2010

In de ZaterdagMatinee van 22 mei gaat het 'Violin Concerto no. 2' in première met Tasmin Little en het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Reinbert de Leeuw. In september is Willem Jeths jurylid tijdens de Gaudeamus Muziekweek. Van het Koninklijk Concertgebouworkest heeft hij de opdracht gekregen voor het schrijven van een stuk in het kader van de Mahler-concerten. Op 9 december vindt de première plaats van 'Scale' onder leiding van Ed Spanjaard.

2011

Op vrijdag 1 april vindt de première plaats van 'Monument to a Universal Mariiage'. Het stuk is geschreven in opdracht van de gemeente Best ter viering van 10 jaar burgerlijk huwelijk tussen partners van gelijke sekse. In november wordt 'Scale (Le tombeau de Mahler)' uitgevoerd in Bejing door het NCPA Concert Hall Orchestra onder leiding van Jun Maerkl.

2012

Ter gelegenheid van de concertante uitvoering van de opera 'Hôtel du Pékin (Dreams for a Dragon Queen)' op 28 januari in de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw van Amsterdam, wordt de nieuwe cd van Willem Jeths gepresenteerd.