componist
Toen Robert Heppener in 2009 stierf, werd hij betreurd als de nestor van de Nederlandse componisten. Zijn muziek was echter niet altijd geliefd. Aan de vernieuwingsdrang van het serialisme liet ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Viool en toetsinstrument
Bezetting:
pf pf4h 2pf vl and pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK
Himmelsbräute : voor 8-stemmig gemengd koor a cappella / [tekst] H. Heine, Harold C. King
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK8
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
compositie
Dear march come in : for a cappella choir, 2002 / poems by Emily Dickinson, Robert Heppener
Overige auteurs:
Dickinson, Emily
(tekstdichter/librettist)
Bevat:
Dear march, come in
There came a wind like a bugle
It's like the light
The gentian weaves her fringes
Safe in their alabaster chambers
To make a prairie
At last to be identified
Toelichting:
Program note (Dutch): De schrijver Vestdijk was de eerste in Nederland die de poëzie van Emily Dickinson ontdekt heeft. Zij heeft haar leven lang geschreven over haar eigen huis en tuin, die zij nooit verliet. Choreografe en danseres Martha Grahem heeft vaak poëzie van Emily Dickinson in haar werk gebruikt.
Zo herinner ik me haar ballet uit 1940 "Letter to the world", waarin één danser naar voren holde terwijl hij riep: "Dear March come in". Dat heeft zoveel indruk op mij gemaakt dat ik toen al het plan opvatte om eens een koorwerk te maken op meerdere gedichten van Emily Dickinson, met als resultaat dit werk uit 2002, waarin ik 7 van haar gedichten gebruikt heb. - ROBERT HEPPENER