gerelateerde werken
Trois moments d'Orphée : pour harpe / Carlos Micháns
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
hp
Concerto : pour violon et piano avec accompagnement d'orchestre, (1954) / Ig. Lilien
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
2222 2230 timp perc str vl-pf-solo
Divertimento : per flauto, oboe ed orchestra / Lucas van Regteren Altena
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
1122 2210 timp perc hp str fl-ob-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting:
3333 4231 timp 2perc hp str(19.17.15.13.9.) vla-cb-solo
compositie
Sinfonia concertante no. 4 : for violin, viola and orchestra, 2002 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Calmo e trasparente
Tranquillo, con nobile espressione
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22 december 2002 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Ronald Hoogeveen, Francien Schatborn, Radio Kamerorkest o.l.v. Kenneth Montgomery) - Deze Sinfonia Concertante maakt deel uit van een serie 'sinfonie concertante', begonnen rond 1984. Ze hebben allemaal een verschillende bezetting: 1. - twee violen en strijkorkest, 2. - viool, cello en orkest, 3. - viool, klarinet, piano en (groot) orkest, 4. - viool, altviool en orkest. Er is in wezen weinig verschil tussen een concerto en een 'sinfonia concertante', behalve misschien, dat een concerto vaak duidelijker als 'show-piece' is bedoeld voor een of meer solisten, terwijl zijn of hun rol in een symfonie niet al te prominent of virtuoos hoeft te zijn. Dit laatste zou men kunnen zeggen van deze Sinfonia Concertante nr. 4, waar de solisten met regelmaat plaats maken voor uitgebreide orkestpassages, hoewel zij in het geheel onmisbaar zijn. Zoals nr. 3 bevat ook nr. 4 twee delen in plaats van drie (of vier) en geen snel deel,
hetgeen vaak verwacht wordt als slot van een concerto of symfonie. Hier gaat het echter niet om effecten of min of meer voorspelbare formules, maar om de inhoudelijke zeggingskracht van de muziek zelf, los van waar of hoe die begint of eindigt. Het thematische materiaal van Sinfonia Concertante nr. 4 is in het algemeen melodisch van aard (soms pentatonisch) en vrij cyclisch behandeld, waardoor het herkenbaar blijft gedurende het hele stuk. Beide delen zijn nauw met elkaar verbonden en men zou zelfs kunnen zeggen dat het om slechts één lang deel gaat met halverwege een moment van rust. - CARLOS MICHÁNS