gerelateerde werken
Sentences : for orchestra, 2003 / Lars Skoglund
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4431 timp 2perc cel str(14.12.10.8.6)
Vijf dansschetsen : voor orkest / van Jan R.A. Felderhof
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2122 1100 timp perc str(5.5.3.3.1.)
Quinglong - Azure Dragon : for symphony orchestra / Olga Victorova
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh cl-picc 2cl 2fg cfg 4h 2tpt 2trb trb-b tb 3perc str
Asia Argento : Version for orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc fl 2ob 2cl 2fg 2trp 2trb timp perc hp pf str
compositie
Sentences : for orchestra, 2003 / Lars Skoglund
Overige auteurs:
Skoglund, Lars
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 24 april 2004 - Beurs van Berlage, Amsterdam - Holland Symfonia o.l.v. Hans Leenders (Project Jonge Componisten). - Zoals velen van mijn generatie ben ik beïnvloed door de Amerikaanse componist Frank Zappa, die als pionier een brug wilde slaan tussen verschillende muziekvormen. Door Zappa's experimenten ontdekte ik de grote en mysterieuze wereld van de hedendaagse muziek, die een diepe indruk op mij maakte. In het bijzonder werd ik verrast door de timing van deze muziek - met veel actie en avontuur en bijna nooit repeterend - maar ook de focus die op de klank van de muziek ligt, meer dan op de ontwikkeling van een verhaal. Maar is het überhaupt mogelijk om een stuk muziek te schrijven dat langer duurt dan drie minuten, zonder dat er een verhaal achter schuilt? Deze vraag was voor mij het uitgangspunt voor het maken van dit stuk. 'Sentences' is gebaseerd op het idee van korte miniaturen die komen en gaan tegen de achtergrond van zeer traag veranderende akkoorden. De
miniaturen variëren van speels en licht, tot grotesk en vervreemdend. In de loop van het stuk ontwikkelen zij zich geleidelijk tot een melodie, uitlopend in een solo voor de piccolo. Zowel de miniaturen als de langzame, zich ontwikkelende harmonieën worden gezien als de "zinnen" uit de titel van het stuk. De compositie toont, meer nog dan ontwikkeling en het organische, een retorische muzikale stijl gebaseerd op contrast, verrassing en plezier van het moment. - LARS SKOGLUND