componist

Booren, Jo van den

Jo van den Booren heeft in zijn lange carrière een oeuvre van overwegend instrumentale werken geschreven, waarin vooral voor blaasinstrumenten veel ruimte is gelaten. Hij is lange tijd eerste trompettist ...

gerelateerde werken

Dubbelconcert in Re : for violin, violoncello and orchestra, opus 110, 1998 / Jo van den Booren

Genre: Orkest
Subgenre: Twee of meer verschillende solo-instrumenten en orkest
Bezetting: 3333 2231 perc str vl-vc-solo

Psaume - choral 109 : uit Het Psalter (Deel V); Choeur mixte à 4 voix / Jan van Dijk

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Lamentations of Jeremiah : Passions and motets in the Holy Week / Printed by Pierre Attaignant; transcribed and edited by Cees Wagemakers

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK

Ach, wat heerlijkheid : vocaal kwintet, 5 soli: sopraan, alt, tenor, bariton, bas / Hanna Beekhuis

Genre: Vocaal
Subgenre: Vocaal ensemble (2-12); Gemengd koor
Bezetting: sopr alt ten bar bas / GK5

 

compositie

Noche oscura : voor zevenstemmig gemengd koor, 2001, opus 116 / op teksten van San Juan de la Cruz, Jo van den Booren

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 2004
Uitgavenummer: 10920
Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK7
Bijzonderheden: Tekst tevens apart afgedrukt. - Opgedragen aan Marc Versteeg en Evocantes. - Cop. MuziekGroep Nederland. - Tijdsduur: ca. 32'
Tijdsduur: 32'00"
Compositiejaar: 2001
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Juan de La Cruz (tekstdichter/librettist)
Bevat:
En una noche oscura
a oscuras y segura
en la noche dichosa
Aquesta me guiaba
Á oh noche que guiaste!
En mi pecho florido
El aire del almena
Quedéme y olvidéme
Toelichting:
Program note (Dutch): Een jarenlange ontheiliging en ontwijding binnen de moderniteit van de cultuur heeft bij mij een diepe honger naar de mystiek en naar de werken van Juan de la Cruz veroorzaakt. Deze verwereldlijking in de kunst heeft een ontwrichtende uitwerking op onze beschaving gehad. In de 21e eeuw zal een enorme opleving van spiritualiteit ontstaan waarin we weer onze identiteit binnen het universum zullen gaan herontdekken. De invloed van het Oosten (hindoeïsme, taoïsme, boeddhisme) op onze rationele, geïndustrialiseerde, consumptieve denk- en leefpatronen, waarin inkeer en stilte uit verbannen lijkt, heeft ons weer verinnerlijkt. De verheven idealen over Schoonheid komen voort uit het beschouwen en aanschouwen van het Goddelijke, zoals Waarheid, Hoop, Licht, Liefde. Secularisatie heeft een oppervlakkige triviale cultuur van genot en vermaak voortgebracht die in zijn politiek-zakelijke aspecten de mens als persoon ontmantelt tot een individu. Door zijn intrinsieke natuur gedwongen is de
westerse mens wanhopig op zoek naar zijn plaats in het Goddelijk Plan. De poëzie van San Juan de la Cruz gaat over die staat van helderheid en verlichting, die in de universele meesterwerken (muziek, schilderkunst, literatuur) als momenten van bewustzijnsverruiming, zin geven aan ons bestaan binnen dat Goddelijke Plan. Muziek is een pelgrimage naar het Zelf, is een echo van de innerlijke muziek, die je naar de hoogste regionen trekt. Muziek breekt verborgen krachten open, zodat het meest pure, zuivere, verhevene, schone je loutert en optilt. San Juan gebruikt de zinnelijke liefde als symbool voor de vereniging van de Ziel met het Goddelijke. De vereenzelviging van de minnaar met zijn geliefde. De muziek is als een meditatie, als een gebed, geen op en neer van emoties, maar een beweging naar de stilte voorbij de laatste grenzen. Dit meebeleven, mee ervaren van de mystieke eenwording vraagt van de luisteraar een geconcentreerde, meditatieve, devote staat van zijn en overgave. De lengte
van het drieluik San Juan de la Cruz - Cantico Esperitual (60'), Noche Oscura (32') en Llama de Amor Viva (30') - suggereert een gevoel van tijdeloosheid. De drie werken zijn ieder afzonderlijk uit te voeren. Ik denk aan de Nederlandse scholen in de 15e en 16e eeuw, aan de afwisseling tussen polyfonie en homofonie in de muziek van de renaissance. De cantus firmus is een reeks van 12 tonen, waaruit steeds een opeenvolging van 7 noten voor ieder onderdeel wordt gekozen, die modaal optreden, de basistonen (in Cantico Espiritual is RE de basistoon, in Noche Oscura LA en in Llama de Amor Viva Do) blijven echter steeds gedurende de gehele werken aanwezig. De muziek beweegt over deze 7 toons modi als een spiraal, en omdat er dan pas een nieuwe toon wordt toegevoegd als de voorgaande aan kracht begint in te boeten, klinkt pas aan het einde van ieder werk de 12e toon. - JO VAN DEN BOOREN

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A4), 54 pagina's EUR 24,69
Download in PDF (A4), 54 pagina's EUR 29,63
Hardcopy, normal size (A4), 54 pagina's EUR 49,39