gerelateerde werken
Fleurs du mal : 1980/81 / [texte] (Ch. Baudelaire), Wim Laman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr-m/alt fl(fl-a) fl(pic) ob ob(eh) 2cl cl-b fg fg(cfg) 2sax 4h 2trp 2trb tb 3perc str(0.10.8.0.) tape vl-solo
Cello-concert : 1937 / Koos van de Griend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
3333 4300 timp perc str(vl cb) vc-solo
Symphonische variaties : voor violoncel en orkest, op. 15 / Rudolf Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
3222 3130 timp perc cel hp str vc-solo
Yo el Rey : for 2 violoncellos and orchestra / 1993, Maurice Horsthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
1021 2220 perc hp str 2vc-solo
compositie
Syntopoi : concerto for violoncello and chamber orchestra, 2004 / Wim Laman
Overige auteurs:
Laman, Wim
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 14 mei 2005 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Michael Müller, Radio Kamerorkest o.l.v. Jaap van Zweden] - Het celloconcert Syntopoi is de tegenhanger van mijn vioolconcert Syntagma (1989/1991). Dat laatste werk begint met een soort oerknal: een gigantische kakofonie van orkeststemmen. Daar zit in gecomprimeerde vorm al het muzikale materiaal van de compositie in verwerkt. De chaos van het begin wordt geleidelijk teruggebracht naar een enkele toon in het hoogste register van de soloviool. In Syntopoi heb ik een tegengestelde werkwijze gebruikt: ik begin met het simpelste muzikale fenomeen dat er is: een kort enkel nootje van de solist. In een quasi improviserend spel ontstaat hieruit de hele compositie. De rol van de solo-cello is gecompliceerd: solistisch ontwikkelt hij een muzikaal lijnenspel dat op heel veel verschillende manieren zijn weerklank vindt in het orkest. Maar soms worden de rollen omgedraaid en neemt het orkest het voortouw in eigenzinnige ostinati, of
incorporeert het solo-instrument volledig. Kortom: Syntopoi is een compositie waarin solist en orkest- of groepen daaruit - op allerlei plaatsen samenkomen of uiteengaan. Het werk is driedelig, waarvan het eerste in matig snel - en het derde in snel tempo gespeeld worden. Het tweede, langzame deel, een donkergekleurd soort 'Nachtmusik' is een epitaaf voor Jan van Vlijmen, een componist die in mijn beginjaren een groot voorbeeld voor mij was. Terwijl ik aan Syntopoi werkte wist ik dat Jan van Vlijmen ernstig ziek was, hetgeen mij erg aangreep. Na zijn overlijden heb ik dit 'lamento' aan hem opgedragen - Wim Laman