componist
Wim Laman is als componist grotendeels autodidact. Tijdens zijn universiteitsstudie voeren studentenorkesten zijn eerste composities uit. Hierna wordt zijn werk opgemerkt door de professionele muziekwereld. Laman componeert voor o.a. het ...
gerelateerde werken
Wahnfried : oder die Wagnerdämmerung, 1979 / Wim Laman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 6332 5perc str(12.12.10.10.8.)
La chanson déchirante : for soprano, flute and piano / Rosy Wertheim; words by Li-Tai-Po
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr fl pf
Quote... unquote : for mezzo-soprano and small ensemble (version with guitar) / Klaas ten Holt
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr-m fl cl vla vc 2perc gtr
Psalmus XI : opus 48, per contralto e viola, 1984 / Jo van den Booren
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
alt vla
compositie
Midas' tomb : for voice, string quartet and tape, 1986-89 / Wim Laman
Overige auteurs:
Menander
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 15-12-1990 - Stedelijk Museum, Amsterdam - Ann Manly, soopraan en het Raphael Kwartet). Uitgangspunt voor Midas' Tomb was het gelijknamige Homerische epigram. De sobere eenvoud van deze tekst wordt benadrukt door de quasi naïve voordracht van de zangstem. Doordat fragmenten uit het epigram via de geluidsband steeds herhaald worden, ontstaat een in zichzelf besloten verloop. Maar geleidelijk wordt dit verloop in steeds toenemende mate van binnenuit aangetast door het gedicht van Menander, dat in de compositie meer en meer gaat domineren. Het strijkkwartet treet beurtelings op als ensemble of in afzonderlijke soli. De geluidsband bevat elementen die het begrip 'aantasting' in steeds sterkere mate op de compositie laten inwerken. Eén van die elementen echter gold als constructief principe voor het hele werk: de acht mooiste maten muziek die ooit in een menselijk brein zijn opgekomen, worden aan het slot in vervaagde contouren hoorbaar. - WIM LAMAN