componist
Guus Janssen is een Nederlands componist en pianist die in zijn werk verschillende muzikale werelden bijeenbrengt: die van de klassieke muziek en van de jazzmuziek, van het componeren en van ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Confused Conversations : for piccolo and piano / Robert Groslot
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
picc pf
Capriccio : voor fluit en piano, (1936) / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
fl pf
Looking for a ladder : for flute ensemble and piano, 1993 / Paul Bruinen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
2pic 6fl 2fl-a 2fl-b pf
compositie
Spagaat : for flute and piano, 2005 / Guus Janssen
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 6-4-2005 - Lantaren/Venster, Rotterdam - Eleonore Pameijer, fluit en Marcel Worms, piano). Voor Spagaat heb ik in mijn eigen muzikale oorsprong gezocht naar verschillende 'continenten'. Het zijn er twee geworden die zover uit elkaar liggen dat ze alleen via een 'spagaat' met elkaar te verbinden zijn. Op het ene continent bevinden zich een oom van mij en een goede kennis van mijn ouders, die mij beiden als kleine jongen zeer konden verrassen met een soort pianojazz, die behalve zeer swingend ook erg slap was. Ik was jaloers en voelde mij een vreemde, omdat de klassieke lessen die ik volgde op de piano mij geen enkele toegang verschafte tot hun idioom. Op het andere continent bevindt zich het orgel van de Willibrorduskerk in Heiloo waar ik als 15-jarige mijn debuut maakte als organist in een live op de radio uitgezonden mis. Op die plek leerde ik de extase kennen van de religieuze muziek. En wederom voel ik mij een vreemde, omdat deze extase voor mij als ongelovige nooit
meer werkelijk beleefd kan worden en nu slechts als herinnering voortleeft aan het geloof dat bij ons thuis vroeger zo'n belangrijke rol speelde. De bovengenoemde 'muzieken' laten zich in Spagaat herkennen als aan de ene kant het 'akkoord met voorslag' van bijvoorbeeld Erroll Garner en aan de andere kant het gregoriaanse Amen. - GUUS JANSSEN