componist
Piet Kee begint zijn muzikale carrière met orgellessen van zijn vader Cor Kee. Begin jaren '50 wint hij drie maal op rij het prestigieuze Haarlemse Internationaal Improvisatieconcours. Kee is decennialang ...
gerelateerde werken
Flight : for flute solo, 1992 / Piet Kee
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Orgelconcert : (1952) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en orkest
Bezetting:
2222 3331 timp perc str org-solo
Muziek no. 2 : voor orgel en orkest, opus 796, 1990 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en orkest
Bezetting:
2221 2100 str org-solo
Muziek voor orgel en klein orkest : = (Musica per organo e orchestra piccola), 1953 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en orkest
Bezetting:
2200 0000 str(vl vla) org-solo
compositie
Haarlem concerto : for organ solo and orchestra, 2006 / Piet Kee
Bevat:
Tasting the instruments and presenting four organ timbres
Con brio - virtuoso e drammatico
Confrontation of the organ with its 'harmonic' shadow
Fullness, con brio
Coda, remembering some themes 'fast forward'
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 17 maart 2006 - Philharmonie, Haarlem - Thomas Trotter en het orkest van het Koninklijk Conservatorium Den Haag] - Hoewel veel specifieke kwaliteiten van het Haarlemse instrument benut zijn, is de muziek geschreven met de mogelijkheden van het universele orgel in gedachten. De bezetting is zo gekozen dat gewoonlijk de meeste bespelers van de blaas- en slaginstrumenten op een symfonieconcert aanwezig zullen zijn, zodat slechts enkele spelers extra voor de uitvoering van dit concerto ingeschakeld behoeven te worden. De instrumentatie nodigde uit de kleurenrijkdom van blaas- en slaginstrumenten te exploiteren, soms in aansluiting op de orgelklank - het orgel is ook een blaasinstrument - en vaak als contrast. Het harmonium is gekozen als een muzikale en theatrale tegenhanger van het orgel én als een instrument dat juiste een sterke verwantschap met het orgel heeft: het is er bijna uit 'geboren' (Cavaillé-Col zelf heeft zich met de bouw van harmoniums bezig gehouden). Om
duidelijk zichtbaar en hoorbaar te zijn dient het vooraan op het podium geplaatst te worden; zonodig kan het vervangen worden door een synthesizer of elektronisch keyboard. In deel 3 (Confrontatie), waarin het harmonium verschijnt, komt een kort citaat voor uit Erik Satie's Messe des pauvres (1895), met name uit het Prière des Orgues. - Piet Kee.