gerelateerde werken
De dag daagt : for organ / Willem Boogman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Notturno I : per quatordici strumenti, 1982 / Jos van Amelsvoort
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2232 4000 cb
Stijl : voor kamerorkest, 1984 / Titus Koster
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 2sax 1111 mar hp pf 2vl vla vc cb
Habanera : for small orchestra / Erik Lotichius
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl 2ob 2cl bsn 2h 2tp trb perc str
compositie
Axis / Ashes : for ensemble, 2005-2006 / Willem Boogman
Overige auteurs:
Boogman, Willem
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Axis/Ashes bestaat voor het grootste deel uit rotaties. Maar de muziek begint en eindigt met een 'vlam'. Althans zo benoemde ik deze oplaaiende wolk van tonen, naar de antiek-Griekse opvatting dat het centrum van de kosmos en de aarde het vuur is. Zo kwam ik overigens op de titel van het stuk. ...Wolken en rotaties hebben één ding gemeen met harmonie: er treedt namelijk vermenging op van klank. In Axis/Ashes staan de instrumentalisten ruimtelijk, om het publiek heen, opgesteld. Alleen zo konden al de klankbewegingsvormen gerealiseerd worden. Maar als gevolg hiervan fragmenteert het orkest en zijn de individuele klankeigenschappen van alle instrumenten in hun puurheid hoorbaar. Vermenging door harmonie heeft hier geen zin meer. Rotatie en wolkachtige tendensen vermengen de klanken, zoals je suiker in een kopje koffie oplost door te roeren. In Axis/Ashes lost ook de muziek voortdurend op. Soms blijven er resten over van bijvoorbeeld melodie, harmonie en ritmische gestalten.
Ongetwijfeld is deze oplossing niet een doel op zich en kan iets wat niet (helemaal) meer is nog worden tot (helemaal) iets - maar dan anders - en zijn we daar zelf (helemaal) bij. Dat is mijn muziek - Willem Boogman