componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Points of contact I : for tenor recorder, marimba and some percussion, 1987 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: rec-t perc

Who's afraid of red, yellow and blues II : for bass flute and bass clarinet, 1997/1999 / Ab Sandbrink

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting: fl-b cl-b

Trio d'anches : for oboe, clarinet and bassoon, 1939, (revision 1941/1942) / Rudolf Escher

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting: ob cl fg

Mars : voor 4 klarinetten en 4 saxofoons (2 alt, 2 tenor) of 8 saxofoons (2 alt, 2 tenor, 2 alt, 2 tenor), 1979 / Otto Ketting

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble (2-8 spelers); Saxofoon
Bezetting: 4cl 2sax-a 2sax-t / 4sax-a 4sax-t

 

compositie

Intersections V-1 : quatuor d'anches, 1977 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1977
Uitgavenummer: 02102
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting: ob cl sax-a fg
Bijzonderheden: Voor hobo, klarinet, altsaxofoon en fagot. - Opgedragen aan Ed Bogaard. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Aantal spelers: 4
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): In de organisatie van het materiaal dat aan de serie Intersections V, V-1 en V-2 ten grondslag ligt, staat het uitgangspunt Tempo centraal. Er is in deze stukken sprake van vijf tempi, van uiterst langzaam tot uiterst snel (hoofdtempi), die ieder voor zich weer zijn onderverdeeld in een aantal sub-tempi. Hoofdtempi zijn dus min of meer 'rekbaar' en kunnen beschouwd worden als tempo-zones. De sub-tempi realiseren een fijnere ritmische verdeling binnen een tempo-zone. Deze vijf hoofd-tempi met hun sub-tempi kunnen op verschillende manieren worden toegepast in ritmische zin, en wat betreft hun vertikale dichtheid (het aantal stemmen dat tegelijk optreedt). In de stukken V en V-1 varieert de vertikale dichtheid van twee tot en met vier stemmen, in V-2 van één tot en met zeven stemmen. In ritmische zin komen de volgende situaties voor: homofoon (alle stemmen lopen gelijk), poly-homofoon (combinatie van in verschillende hoofd en/of sub-tempi verlopende homofone stemparen), polyfoon en
homofoon (een homofoon verlopend stempaar wordt gecombineerd met twee polyfoon behandelde stemmen) en volledig polyfoon. De aard van de bezettingen van de stukken maakte het noodzakelijk de hierboven omschreven uitgangspunten in bepaalde opzichten verschillend te interpreteren. Zoals reeds vermeld is vierstemmigheid (uiteraard) het maximum bij V en V-1, en zevenstemmigheid het maximum bij V-2 (de piano heeft grote vertikale mogelijkheden). In V en V-1 ligt het accent dus noodzakelijkerwijs op een sterk horizontaal gerichte schrijfwijze, waarbij behalve combinaties van sub-tempi, ook combinaties van hoofdtempi voorkomen. In V-2 treft men geen combinaties van verschillende hoofdtempi aan. Er is hier sprake van een fijner genuanceerde uitwerking van de combinaties van diverse sub-tempi binnen eenzelfde tempo-zone. De op het gebied van tempi en hun onderlinge verdeling vrij rigoreus doorgevoerde organisatie maakte het de componist mogelijk de componenten toonhoogte en sterktegraden in
losser verband te hanteren, waarbij nog mag worden opgemerkt dat er in de verdergaande vertikaliteit van V-2 gewerkt werd met intervalstapelingen die meestal van onder naar boven gerekend een krimpende tendens vertonen. De grote vorm van de stukken is verschillend. V en V-1 bestaan uit drie delen die ieder ongeveer vier minuten duren, V-2 bestaat uit vijf relatief korte stukken. Wel is het in alledrie de werken zo dat in elk deel bepaalde tempokarakteristieken overheersen. - JOEP STRAESSER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 22 paginas EUR 18,79
Hardcopy, normal size (A3), 22 paginas EUR 32,92
Hardcopy, study size (A4), 22 paginas EUR 24,61