componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Musique pour l'homme : 1968 / Joep Straesser
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting:
sopr alt ten bas 4444 4441 5perc str(12.12.9.9.6.)
Radio silence : for recorder quartet and string quartet, 1997 / Bart de Kemp
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
2rec-a rec-t rec-basset 2vl vla vc
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
cl 2vl vla vc
Fluitkwartet : voor fluit, viool, altviool en cello, 1992 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
fl vl vla vc
compositie
Duplum : for tenor recorder and violoncello, 1977 (revision 1986) / Joep Straesser
Toelichting:
Program note (Dutch): Duplum doorloopt drie fasen. In het eerste gedeelte werken beide instrumenten eendrachtig samen om gezamenlijk één muziek te produceren. In het tweede gedeelte is er sprake van een alternerende situatie, een dialoog, een vraag- en antwoordspel. De beide instrumenten komen hier enigszins van elkaar los. In de derde fase van het stuk zijn beide volledig van elkaar gescheiden en speelt elk instrument zijn eigen muziek. De blokfluitpartij is hier 'verschuifbaar' ten opzichte van de cellopartij. Hoewel er in het muzikale materiaal van deze laatste sectie raakpunten zijn tussen beide muzieken, is de muzikale zelfstandigheid van ieder hier maximaal.
In de praktijk zal het nodig blijken de blokfluitpartij elektronisch te versterken. De beste balans zal waarschijnlijk te bereiken zijn wanneer ook de cello via microfoon-versterker-luidspreker loopt. De verhouding in sterkte tussen beide instrumenten is dan het beste te regelen. - JOEP STRAESSER