componist

Vlijmen, Jan van

Jan van Vlijmen componeert kamermuziek, opera's, liederen en orkestwerken. Zijn oeuvre is sterk beïnvloed door de seriële muziek van Arnold Schönberg. Ook voelt hij zich aangetrokken tot de weelderige klankpatronen ...

gerelateerde werken

Reconstructie : een moraliteit / door Louis Andriessen, Hugo Claus, Reinbert de Leeuw, Misja Mengelberg, Harry Mulisch, Peter Schat en Jan van Vlijmen

Genre: Opera, muziektheater
Subgenre: Muziektheater
Bezetting: soloists 3GK4 rec 0340 3sax 0331 2g el.cemb cembalet clavinet pianet 5el.org 2pf 4vla 5vc cb electronics

Two pieces for seven instruments : for flute, clarinet, bassoon, horn, piano, viola and violoncello, 1992 / Andries van Rossem

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting: fl(fl-a) cl fg h pf vla vc

Ricorrenze : (Concerto per cinque no 2), for oboe, clarinet, violin, viola and piano, 1996 / Carlos Micháns

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting: ob cl pf vl vla

Inflation : muziek bij een film van Hans Richter, for 6 players, 1983 / Paul de Roo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting: fl cl pf vl vla vc

 

compositie

Nonet : 1985 / Jan van Vlijmen

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1985
Uitgavenummer: 02355
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting: fl(fl-a) cl cl-b 2vl vla vc cb pf
Bijzonderheden: Voor fluit (tevens altfluit), klarinet, basklarinet, piano, 2 violen, altviool, cello en contrabas. - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Opgedragen aan Ronald en Laurens Schoenberg en het Schönberg Ensemble. - Tijdsduur: ca. 30'
Tijdsduur: 33'00"
Aantal spelers: 9
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Het Nonet is opgedragen aan Arnold Schönbergs beide zonen Ronald en Lawrence, en geschreven voor het Schönberg Ensemble. Hoewel dit werk in stilistisch opzicht geen enkele verwantschap heeft met Schönbergs compositiestijl, zijn er toch raakpunten met bepaalde compositorische aspecten van het werk van deze gangmaker van de tweede Weense School.
In de eerste plaats de samenstelling van het ensemble: in feite een soort grootste gemene deler van de bezetting van Pierrot Lunaire, de Serenade uit 1923 en de Suite uit 1925, welke in de basissamenstelling van het Schönberg Ensemble zijn actuele voortzetting vindt, en die de karakteristieke en inmiddels klassiek geworden ensemblekleur van de Verein für musikalische Privataufführungen in herinnering roept.
Vervolgens sluit mijn werkwijze in zoverre aan bij Schönbergs compositietechniek dat ik ook in dit werk niet schroom mij te baseren op de zogenaamde reeksentechniek. Zoals in al mijn werken van de laatste tien jaar het geval is, ligt ook aan dit werk een twaalftoonreeks ten grondslag, met dien verstande dat ik deze techniek hanteer op een wijze die haaks staat op de algemeen bekende Schönbergiaanse principes. Er is sprake van een werkmethode waarbij combinaties van toongroepen bestaande uit 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 tonen (en die dus zijn ontleend aan de oorspronkelijke dodekafone reeks) zodanig zijn gegroepeerd dat er in feite een reeks ontstaat van 28 tonen (de som van de getallen 1 tot en met 7). Van belang daarbij is dat, in tegenstelling tot datgene wat nu juist met de dodekafonie werd beoogd - n.l. het ontwerpen van een systeem waarbij de gelijkwaardigheid van de twaalf tonen van de chromatische toonladder was gegarandeerd - als gevolg van de door mij toegepaste methode nu juist de
ongelijkwaardigheid van de tonen wordt bereikt. M.a.w. er ontstaat opnieuw een soort hiërarchie tussen de tonen onderling, met als hoorbaar resultaat sterke en minder sterke oriëntatiepunten. In feite kan deze werkwijze - en daarin schuilt dan ook de paradox - worden beschouwd als een variant van reeds lang bestaande compositiesystemen; immers, de traditionele harmonieleer is een typisch voorbeeld van een hiërarchisch opgezette compositietechniek.
Het werk bestaat uit zeven onderdelen, waarbij de delen I, III, V en VII als hoofddelen moeten worden gezien; de delen II, IV en VI fungeren in feite als verbindingsonderdelen, in dit geval drie razendsnelle scherzo's voor het hele ensemble. De vier hoofddelen onderscheiden zich o.m. van elkaar doordat in elk deel één of meer instrumenten centraal worden gesteld, zodat elk deel zijn eigen karakter en kleur heeft gekregen. In deel I overheersen de altviool en de cello, in deel III de fluit, de basklarinet en de tweede viool. In deel V staan de klarinet en de contrabas centraal; bij deel VII heeft de viool de boventoon, en wel zodanig dat dit gedeelte het karakter krijgt van een klein vioolconcert; het vormt bovendien een cumulatie van elementen uit de voorafgaande delen. - JAN VAN VLIJMEN

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 118 paginas EUR 57,41
Hardcopy, normal size (B4), 118 paginas EUR 100,60
Hardcopy, study size (A4), 118 paginas EUR 82,57
Huurpartijen Download (B4), 228 paginas EUR 102,00
Hardcopy, normal size (B4), 228 paginas EUR 178,73
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten