componist

Bruynèl, Ton

Ton Bruynèl is de eerste Nederlandse componist die een eigen elektronische studio inricht. In vrijwel al zijn werk gebruikt hij combinaties van live gespeelde muziek en op band vastgelegde klanken ...

gerelateerde werken

Dialogue I : bass clarinet, soundtracks, 1976 / Ton Bruynèl

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met elektronica
Bezetting: cl-b tape

Signs : for windquintet and soundtracks / visualized by Gérard Leonard van den Eerenbeemt, Ton Bruynèl

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaaskwintet; Elektronica met verschillende instrumenten; Blaaskwintet met elektronica
Bezetting: fl ob cl fg h tape

Meditazione : communio: Pascha nostrum, voor orgel, opus 169, 1998 / Louis Toebosch

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Orgel
Bezetting: org

Nocturno en Pedraza : for flute and soundtracks, 1988 / Ton Bruynèl

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit; Elektronica met verschillende instrumenten; Fluit met elektronica
Bezetting: fl tape

 

compositie

Reliëf 1964 : for organ and four electronic soundtracks / Ton Bruynèl

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1965
Uitgavenummer: 02822
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Orgel; Elektronica met verschillende instrumenten; Orgel met elektronica
Bezetting: org tape
Bijzonderheden: Met voorw. - Grafische notatie
Aantal spelers: 1
Compositiejaar: 1964
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Relief 1964 is tot stand gekomen in de privé-studio van de componist.
Zeer in het kort beschreven is het elektronische klankmateriaal van dit stuk als volgt gemaakt. Witte ruis (hierin liggen alle frequenties van laag tot hoog van onze gehoorgrens) is meegedeeld aan een metalen snaar. Deze snaar 'antwoordt' door resonantie en geeft wat zij aan overeenkomstig materiaal voorradig heeft weer terug. Dit materiaal is gefilterd en op magnetofoonband opgenomen. Zo werd dit proces in twintig variaties gedaan: twintig keer werd de snaar afgetast en werden de resultaten doorgezonden en opgenomen. De optelling hiervan diende als uitgangsmateriaal. Het elektronische deel van Relief klinkt over vier luidsprekergroepen opgesteld in een ruimte (kerk) met orgel. De organist kan via een partituur de elektronische klanken volgen en zijn partij daarbij spelen, bijgestaan door twee registranten en een assistent, welke laatste in enkele gevallen op een der manualen moet meewerken. Er is een opname gemaakt waarin de orgelpartij bij het elektronische deel is opgeteld: deze
opname is gemaakt door de Studio voor elektronische muziek van de Rijksuniversiteit Utrecht in de Sint-Jans Basiliek te Den Bosch, met aan het orgel Huub ten Hacken.
Het werk omvat drie delen die zonder onderbreking in elkaar overgaan: a. inleiding, b. materiaalexpositie en c. versmelting tot continuklanken. De titel is gekozen om een analogie te suggereren tussen een reliëf en deze compositie. Beide zijn gevormd uit massa, van oorsprong ruw materiaal. - TON BRUYNÈL

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 33 pagina's EUR 26,54
Download in PDF (A3), 33 pagina's EUR 31,84
Hardcopy, normal size (A3), 33 pagina's EUR 53,09
Hardcopy, study size (A4), 33 pagina's EUR 36,12
Elektro-akoestisch Download, 45 bestanden, 733,988 MB EUR 30,25
CD/DVD, 45 bestanden, 733,988 MB EUR 42,35