gerelateerde werken
Soy Manuela : voor sopraan en orkest / Carlos Micháns
Genre:
Orkest
Subgenre:
Zangstem en orkest
Bezetting:
sopr 2fl 2ob 2cl 2 fg 2h 2trp 2trb timp 3perc tub-bells triangle whip sus-cymb cymb tam-tam drum-s drum-b hrp vl vla vc db
Nara : for clarinet, violin, violoncello and piano, 1993 / Walter Hekster
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl pf vl vc
Symbiosis : for ensemble, 1993 / Jan Vriend
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl(pic fl-a) cl-b trb pf 2vl vla vc cb
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel; Hobo en toetsinstrument; Gemengd ensemble (2-12 spelers); Houtblazersensemble en toetsinstrument; Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Fluit en toetsinstrument; Fluit en toetsinstrument
Bezetting:
org / ob org / org vl vla / fl 2ob org / ob org vl / fl-a org / 2fl org
compositie
Concerto per cinque : clarinetto, tromba, violino, violoncello e pianoforte, 1986 / Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Componist)
Bevat:
Lento e maestoso
Molto calmo e poco rubato
Vivace-molto energico
Toelichting:
Program note (Dutch): Concerto per Cinque is een werk waarin het samenspel (concerto) afgewisseld wordt met passages (begin en tweede deel), waar de instrumenten bijna als solisten te horen zijn. Ook spelen zij korte duo's, trio's, in verschillende combinaties. De compositie bevat drie delen, waarvan het eerste deel uit drie in elkaar overgaande secties (lento e maestoso, poco scherzando, allegro giusto) bestaat. In het tweede deel (molto calmo e poco rubato), rustig van sfeer, laten de instrumenten zich in uitgebreide solo's horen, het geheel door 'pedal' noten en figuren van de piano ondersteunt. Pas in de laatste maten spelen alle vijf instrumenten enkele akkoorden 'a cinque' steeds zachter en de piano sluit af met een nog zachter en vertraagd kort coda. Het derde deel (vivace - molto energico), snel en briljant, brengt elementen van het eerste deel terug. Scherpe contrasten van dynamiek en spannende passages bepalen het karakter van het stuk, dat eindigt met enkele maten unisonso met een groeiende
intensiteit die tot een machtig slotakkoord leiden. - CARLOS MICHÁNS