componist
Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na ...
gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar
Music for eight cellos I / Will Hoogakker
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello
Bezetting:
8vc
Nocturne und Romanze : Für vier Violoncelli / Samuel de Lange jr.
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello
Bezetting:
4vc
Monologue : for cello solo / Patrick van Deurzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello
Bezetting:
vc
compositie
Apparences I : for violoncello solo, 1986/7 / Ton de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): Het werk behoort tot een groep van composities die - sinds ongeveer 1980 - gecomponeerd zijn in de zgn. 'verwijde modaliteit'.
Verwijde modaliteit is te zien als een hedendaagse uitbouw van modale principes zoals deze golden in oude Aziatische en vroeg-christelijke muziektradities. Enerzijds werden deze bepaald door ethische en religieuze uitgangspunten, anderzijds door een aantal vrij nauwkeurig vastgelegde muzikale wetmatigheden.
Deze wetmatigheden nu - teveel om in dit bestek te noemen - worden in de huidige verwijde modaliteit samengevat in een zgn. 'model', een soort raamwerk waarin de muziek zich beweegt, en waaruit alle muzikale gestalten voorkomen, in voortdurend wisselende verschijningen.
Vandaar de titel Apparences. Achter en in de vluchtigheid van deze verschijningen fungeert het model als symbool van de onveranderlijke eenheid van de (muzikale) materie.
Hetzelfde model ligt ten grondslag aan een geheel anders geaard werk: Apparences II, voor klarinetkwartet. - TON DE LEEUW