componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 1 = Book 1 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Ballade : for guitar and harp, 1989 / Jurriaan Andriessen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: g hp

In tempo corrente ... : for choir a cappella (or 2 trumpets, 3 horns, 2 trombones & tuba), 1977 / Daniel Brozak

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd koor; Gemengd koor en instrumenten; Koperensemble (2-8 spelers); Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: GK8 / 3h 2trp 2trb tb

Junction : for alto flute, violin, violoncello and harp, 1983 / Takayuki Rai

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl-a hp vl vc

 

compositie

Encounters : bass clarinet, percussion, 1973, second version 1975 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1973
Uitgavenummer: 03213
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: cl-b 6perc(pf)
Bijzonderheden: Voor basklarinet en 6 slagwerkers. - Opgedragen aan Harry Sparnaay en Hubert Soudant. - Met financiële steun van de stad Amsterdam. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Aantal spelers: 7
Compositiejaar: 1973
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17 maart 1973 - NOS-radio Hilversum - Harry Sparnaay, Radio Slagwerkgroep o.l.v. Hubert Soudant).

Dit is geen programmatoelichting die iets zegt over de bedoeling van het stuk. Immers: het stuk is de bedoeling. Ook gaat zij niet in op de structuur van het werk. Immers: de structuur van het werk is het werk zelf en dus de bedoeling.
Om de bedoeling van het stuk te begrijpen, waarbij waarschijnlijk verschillende interpretaties mogelijk zijn naar gelang de psychische geaardheid en de muzikale bagage van de luisteraars verschillen, zijn geen ogen nodig, maar oren. Er moet dus niet gelezen worden, maar geluisterd. De lezer kan, als hij leest, zijn eigen tempo bepalen, dan wel een fragment herlezen. De luisteraar kan dat niet; het stuk gaat door. Het is daarom noodzakelijk dat nieuwe werken meerdere malen worden uitgevoerd, hetzij op hetzelfde concert, hetzij op een volgend, zodat de luisteraar in staat wordt gesteld het stuk ter 'herhoren'.
Wanneer het stuk goed gemaakt is (activiteit van de componist) en de luisteraar slaagt er op den duur in de muzikale denkprocessen te volgen (activiteit van de luisteraar) dan zal hij in het stuk de weg gevonden hebben. Hij heeft zich een nieuwe wereld veroverd, er heeft communicatie plaatsgevonden.
Er kunnen dan toelichtingen plaatsvinden van luisteraars onderling waarbij de verschillende wegen die zij zich door het muzikale landschap gebaand hebben aan de dag kunnen treden.
Bij dit confrontatieproces kan de componist als luisteraar fungeren. - JOEP STAESSER


Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail