gerelateerde werken

Five close-ups : (based on a twelve ton [sic] row by Pierre Boulez), for piano, 1960/61, revised: December 1973 / Joep Straesser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Leave something unexplained / Jim ten Boske

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl g

Faux bourdon : for alto flute / Daan Manneke

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers); Fluit
Bezetting: fl-a(other instr ad lib.)

Septet : opus 3, for flute, oboe, bass clarinet, horn, piano, cello and percussion, (1957) / Peter Schat

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl ob cl-b h perc pf vc

 

compositie

Encounters : bass clarinet, percussion, 1973, second version 1975 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1973
Uitgavenummer: 03213
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: cl-b 6perc(pf)
Bijzonderheden: Voor basklarinet en 6 slagwerkers. - Opgedragen aan Harry Sparnaay en Hubert Soudant. - Met financiële steun van de stad Amsterdam. - Tijdsduur: ca. 12'
Tijdsduur: 12'00"
Aantal spelers: 7
Compositiejaar: 1973
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Straesser, Joep (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17 maart 1973 - NOS-radio Hilversum - Harry Sparnaay, Radio Slagwerkgroep o.l.v. Hubert Soudant).

Dit is geen programmatoelichting die iets zegt over de bedoeling van het stuk. Immers: het stuk is de bedoeling. Ook gaat zij niet in op de structuur van het werk. Immers: de structuur van het werk is het werk zelf en dus de bedoeling.
Om de bedoeling van het stuk te begrijpen, waarbij waarschijnlijk verschillende interpretaties mogelijk zijn naar gelang de psychische geaardheid en de muzikale bagage van de luisteraars verschillen, zijn geen ogen nodig, maar oren. Er moet dus niet gelezen worden, maar geluisterd. De lezer kan, als hij leest, zijn eigen tempo bepalen, dan wel een fragment herlezen. De luisteraar kan dat niet; het stuk gaat door. Het is daarom noodzakelijk dat nieuwe werken meerdere malen worden uitgevoerd, hetzij op hetzelfde concert, hetzij op een volgend, zodat de luisteraar in staat wordt gesteld het stuk ter 'herhoren'.
Wanneer het stuk goed gemaakt is (activiteit van de componist) en de luisteraar slaagt er op den duur in de muzikale denkprocessen te volgen (activiteit van de luisteraar) dan zal hij in het stuk de weg gevonden hebben. Hij heeft zich een nieuwe wereld veroverd, er heeft communicatie plaatsgevonden.
Er kunnen dan toelichtingen plaatsvinden van luisteraars onderling waarbij de verschillende wegen die zij zich door het muzikale landschap gebaand hebben aan de dag kunnen treden.
Bij dit confrontatieproces kan de componist als luisteraar fungeren. - JOEP STAESSER


Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail