gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
The Szeged Cowboy : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2s-rec pf vl-solo vc-solo 2vl vla vc cb
Amoureuse Du Diable : for two accordions, violin and double bass / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2acc vl db
A Slice of Quince : for string quintet / Jobina Tinnemans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2vn vla vc db
compositie
Encounters : bass clarinet, percussion, 1973, second version 1975 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17 maart 1973 - NOS-radio Hilversum - Harry Sparnaay, Radio Slagwerkgroep o.l.v. Hubert Soudant).
Dit is geen programmatoelichting die iets zegt over de bedoeling van het stuk. Immers: het stuk is de bedoeling. Ook gaat zij niet in op de structuur van het werk. Immers: de structuur van het werk is het werk zelf en dus de bedoeling.
Om de bedoeling van het stuk te begrijpen, waarbij waarschijnlijk verschillende interpretaties mogelijk zijn naar gelang de psychische geaardheid en de muzikale bagage van de luisteraars verschillen, zijn geen ogen nodig, maar oren. Er moet dus niet gelezen worden, maar geluisterd. De lezer kan, als hij leest, zijn eigen tempo bepalen, dan wel een fragment herlezen. De luisteraar kan dat niet; het stuk gaat door. Het is daarom noodzakelijk dat nieuwe werken meerdere malen worden uitgevoerd, hetzij op hetzelfde concert, hetzij op een volgend, zodat de luisteraar in staat wordt gesteld het stuk ter 'herhoren'.
Wanneer het stuk goed gemaakt is (activiteit van de componist) en de luisteraar slaagt er op den duur in de muzikale denkprocessen te volgen (activiteit van de luisteraar) dan zal hij in het stuk de weg gevonden hebben. Hij heeft zich een nieuwe wereld veroverd, er heeft communicatie plaatsgevonden.
Er kunnen dan toelichtingen plaatsvinden van luisteraars onderling waarbij de verschillende wegen die zij zich door het muzikale landschap gebaand hebben aan de dag kunnen treden.
Bij dit confrontatieproces kan de componist als luisteraar fungeren. - JOEP STAESSER