gerelateerde werken
Intersections IV : for oboe, violin, viola and 'cello, 1972, rev. 1984 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
ob vl vla vc
Duo / Om twee te zijn : for trumpet and trombone / Bianca Bongers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
tpt trb
Thin Air : Version for treble clef instruments (high) / Calliope Tsoupaki
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
treble clef instruments
Time, Old Age, Beauty : for ensemble / Federico Favali
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl fg h trb hp perc vn vla vc db
compositie
Encounters : bass clarinet, percussion, 1973, second version 1975 / Joep Straesser
Overige auteurs:
Straesser, Joep
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 17 maart 1973 - NOS-radio Hilversum - Harry Sparnaay, Radio Slagwerkgroep o.l.v. Hubert Soudant).
Dit is geen programmatoelichting die iets zegt over de bedoeling van het stuk. Immers: het stuk is de bedoeling. Ook gaat zij niet in op de structuur van het werk. Immers: de structuur van het werk is het werk zelf en dus de bedoeling.
Om de bedoeling van het stuk te begrijpen, waarbij waarschijnlijk verschillende interpretaties mogelijk zijn naar gelang de psychische geaardheid en de muzikale bagage van de luisteraars verschillen, zijn geen ogen nodig, maar oren. Er moet dus niet gelezen worden, maar geluisterd. De lezer kan, als hij leest, zijn eigen tempo bepalen, dan wel een fragment herlezen. De luisteraar kan dat niet; het stuk gaat door. Het is daarom noodzakelijk dat nieuwe werken meerdere malen worden uitgevoerd, hetzij op hetzelfde concert, hetzij op een volgend, zodat de luisteraar in staat wordt gesteld het stuk ter 'herhoren'.
Wanneer het stuk goed gemaakt is (activiteit van de componist) en de luisteraar slaagt er op den duur in de muzikale denkprocessen te volgen (activiteit van de luisteraar) dan zal hij in het stuk de weg gevonden hebben. Hij heeft zich een nieuwe wereld veroverd, er heeft communicatie plaatsgevonden.
Er kunnen dan toelichtingen plaatsvinden van luisteraars onderling waarbij de verschillende wegen die zij zich door het muzikale landschap gebaand hebben aan de dag kunnen treden.
Bij dit confrontatieproces kan de componist als luisteraar fungeren. - JOEP STAESSER