componist
Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...
gerelateerde werken
Trois pièces pour carillon : 1999 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
arena : for organ and trumpet (ad libitum) / Piet-Jan van Rossum
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Trompet en toetsinstrument
Bezetting:
(trp ad lib.) org
Points of contact II : for alto saxophone and percussion, 1988 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
sax-a perc
Musica : per flauto, corno inglese e clavicembalo, opus 32, (1973-'74) / Hendrik de Regt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting:
fl eh cemb
compositie
Emergency case : for flute (flute alto), piano and percussion (2 players), 1970 revised 1979 / Joep Straesser
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: september 1970 - Interpolation Trio)
De eerste versie van het stuk dateert uit 1970 en is voor fluit (altfluit en piccolo), piano en één slagwerker. In 1979 werd het stuk omgewerkt voor fluit en altfluit, piano en twee slagwerkers. Deze revisie was vrij ingrijpend en bleek bij nader inzien daarom vooral noodzakelijk omdat het stuk, bij het componeren van de eerste versie in 1970, nogal geleden had onder de haast waarmee het tot stand moest komen, namelijk binnen een periode van twee weken. Vandaar ook de titel!
Deze haast werd veroorzaakt door het feit dat een trio van genoemde oorspronkelijke bezetting een onverwachte uitnodiging kreeg voor een tournee door Zweden en geen geschikt stuk kon vinden van een Nederlandse componist waar alle drie de spelers gezamenlijk in optraden.
Het werk is geschreven in een vrij-seriële stijl met als bijzonderheid dat in het middengedeelte de musici een aantal korte improvisaties mogen spelen, waarbij alleen tempo en sterktegraden zijn voorgeschreven. Het begin van het stuk dat ik nog altijd tot een van mijn mooiste 'openingen' beschouw, is geïnspireerd door het zingen van vogels langs een riviertje in de Franse Bourgogne. - JOEP STRAESSER