componist
Toen Robert Heppener in 2009 stierf, werd hij betreurd als de nestor van de Nederlandse componisten. Zijn muziek was echter niet altijd geliefd. Aan de vernieuwingsdrang van het serialisme liet ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Viool en toetsinstrument
Bezetting:
pf pf4h 2pf vl and pf
9 Meditations : for piano / Steven Hoogenberk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
The Seasons : for two pianos / Hans Christian Détlefsen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
2pf
The Roof Of Blue Glass : Piano Duos, Volume 8 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
2pf
compositie
Spinsel : for piano solo, 1986 / Robert Heppener
Toelichting:
Program note (Dutch): Als een donderslag bij heldere hemel ratelt een klankversplintering omlaag. De punten in de toonruimte die deze versplintering oplevert èn de daaruit voortkomende klankformaties gaan een netwerk vormen. Dit netwerk wordt op een gegeven ogenblik een hel-kleurig patroon, dat enige tijd in een trillend forte blijft staan. Dit is de eerste fase van mijn Spinsel, een ééndelig pianowerk. In de tweede fase worden nieuwe constellaties gevormd, nieuwe relaties aangegaan; alle min of meer gelieerd aan de begintonen van het stuk. Naast enkele verstilde momenten is het vooral een agressieve klank die hier overheerst. En wat in het begin een ordelijk web leek wordt door verstorende elementen tot een kluwen. Een kluwen die meer en meer een dolgedraaid karakter aanneemt. In deze kluwen komt echter langzamerhand weer een hel-gekleurde klank naar boven. Deze klank penetreert, blijft dóórboren en spat uiteindelijk 'con tutta la forza' uiteen... Uit de nagalm van deze explosie ontstaat een
strakgetrokken lijnenspel, dat de belangrijkste gefixeerde toonpunten weer met elkaar verbindt. Dat is de laatste fase van deze compositie, die verder wat de beweging betreft gekenmerkt wordt door een aantal schijnbaar verschillende tempi, die alle echter - op enkele tot stilstand komende momenten na - één pulsering hebben, n.l. die van de seconde. - ROBERT HEPPENER