gerelateerde werken
Syntaxis II : voor symphonieorkest / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) 4ob 4cl 4rfg 4h 4trp 4trb tb 3perc hp pf(cel) str
Kwintet : voor blaaskwintet of andere instrumenten, 1996 / Martijn Padding
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Klarinet; Saxofoon; Andere combinaties van strijkinstrumenten
Bezetting:
fl ob cl fg h / 5cl / 5sax / 2vl vla 2vc
Minipuncti - 12 little counterpoints Nº 7-12 : for 2 clarinets / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
2cl
Varia : voor klarinetkwartet, 1980 / Meeuwis Rebel
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
3cl cl-b
compositie
Apparences II : pour quatuor de clarinettes, 1987 / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De compositie behoort tot een reeks van werken die - sinds ongeveer 1980 - gekenmerkt worden door wat ik genoemd heb: verwijde modaliteit. Modaliteit is een misleidend woord voor diegenen die dit begrip kennen uit de Westerse muziek. Bij "verwijde modaliteit" moeten we veeleer denken aan een hedendaagse visie op, en uitbouw van eeuwenoude modale praktijken uit bijv. India, Arabië, Indonesië. Samengevat wordt de muziek bepaald door een complex bouwsel van zowel muzikale als buitenmuzikale (ethische, filosofische, symbolische) gegevens. In de kiem vinden we deze aspecten terug in een zgn. "model", een toonpatroon dat ten grondslag ligt aan iedere compositie. Zo ook in Apparences 2 (De titel refereert aan Apparences 1, voor cello-solo, een werk dat gebaseerd is op hetzelfde model). Door de constante herhaling van het model krijgt de muziek een cyclisch karakter, steeds evoluerend en terugkerend vanuit dezelfde basis. Zo ontstaat als het ware een vaste bedding voor de muziekstroom, de
klinkende muziek, die zich in een veelheid van wisselende verschijningsvormen (vandaar de titel) aan ons voordoet. De muziekstroom van Apparences 2 laat zich opsplitsen in enkele grotere delen, ieder van min of meer gelijk karakter. Het laatste deel is gecomponeerd als hommage aan een dierbare vriend, en is getiteld "Épitaphe pour Edu". - TON DE LEEUW