gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		mar
	
Orkes Bercahaya : for gamelan ensemble and light projection, 1997 / Roderik de Man
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Gamelan
	
			Bezetting: 
		
		gamelan
	
Suara - suara pada waktu fajar : = Voices at day-break, for gamelan slendro, 1985 / Will Eisma
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Gamelan
	
			Bezetting: 
		
		14 players
	
AS : for gamelan ensemble / Paul Termos
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Gamelan
	
			Bezetting: 
		
		gam
	
compositie
				Gending : a Western homage to the musicians of the gamelan, 1975 / Ton de Leeuw
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Leeuw, Ton de
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): Het componeren van Gending (Javaans voor: stuk voor orkest) heeft eigenlijk 25 jaar geduurd. De eerste keer dat ik erover dacht om gamelanmuziek te maken was bij Jaap Kunst, in het begin der vijftiger jaren. Maar verder kwam het niet, en ik was op dat  moment vooral geïnteresseerd in de vormenwereld van de Javanen.
Een gamelan is een organisme, bijna een levend wezen. Je kunt dan niet zo maar annexeren. Je moet het leren kennen, langzamerhand de eigenheden ervan aftasten. Ik voelde niets voor een gebruik ervan als een abstracte bron van geluidstrillingen die je kunst  benaderen als willekeurig welke andere geluidsbron voor elektronische muziek.
Het is waarschijnlijk dit assimilatieproces dat me zo'n lange tijd gekost heeft. In elk geval, vrij plotseling, in 1974, kwam het gevoel boven dat het zou lukken. Dat wil zeggen een nieuwe muziek te schrijven, met eerbiediging van het instrumentale organisme, maar zonder te leunen op traditionele Javaanse denkwijzen.
Toch heeft het nog meer te maken met een ander probleem. Het instuderen van Gending moest namelijk tegelijkertijd aan muziekstudenten de mogelijkheid bieden om in de praktijk kennis te  maken met moderne schrijfwijzen. Het stuk moest dus zodanig geschreven worden dat ook minder geroutineerde spelers het kunnen uitvoeren. - TON DE LEEUW