componist

Badings, Henk

Henk Badings is een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, volgens musicoloog Leo Samama. Hij roemt hem als "een veelzijdig kunstenaar die ogenschijnlijk moeiteloos omschakelt van de ernstige ...

gerelateerde werken

Saxofoonconcert : voor harmonie-orkest, 1951 / Henk Badings

Genre: Orkest
Subgenre: Saxofoon en HaFaBra
Bezetting: 3383 4sax 4342 2bug 2crt 4barh timp 2perc sax-a-solo

Neigingen : concert voor viool & orkest, 1986, (revisie 1987) / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 2222 4231 timp 4perc pf(cel) hp str vl-solo

Concert : voor 2 violen en orkest / Hans Kox

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 2202 0220 timp perc vibr str 2vl-solo

Concerto : per violino ed orchestra / H.N.C. Marinus

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 3233 sax-b 3330 timp perc cel xyl hp pf str vl-solo

 

compositie

Concert no. II : voor twee violen en orkest, (dubbelconcert no. V), geschreven in het 31-toonsysteem, (1969) / Henk Badings

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1969
Uitgavenummer: 03517
Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 0000 0040 timp 5perc str(12.12.8.8.4.) 2vl-solo
Bijzonderheden: Opgedragen aan Bouw Lemkes en Jeanne Vos. - Jaar van comp.: 1969. - Tijdsduur: ca. 20'
Tijdsduur: 20'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Bevat:
Moderato
Scherzo (Presto)
Adagio
Toelichting:
Program note (Dutch): Voor het eerst werd in dit concert de 31-toonstemming voor een orkestwerk toegepast. Van deze micro-stemming heeft Badings in dit concert zo gebruik gemaakt, dat het orkest meestal de intervallen van de solisten kan overnemen om de stemmingsproblemen voor de orkestleden te verminderen. Deze overgenomen tonen worden dan als in een mozaïek toegepast.
In het eerste deel, een Moderato voor soli, slagwerk en sterk gediviseerde strijkers, worden bovenharmonische structuren toegepast in samenstellingen als 5-7-12-19, 6-8-14-22, 7-9-16-25 en 8-10-18-28, optelakkoorden genoemd, omdat de frequentie van een hogere toon verkregen wordt door de optelling van twee lagere, of wel van een lagere door aftrekking van twee hogere. Deze samenstelling heeft bepaalde akoestische voordelen: het vergemakkelijkt de stemming. Zij bepalen de inleidende akkoorden. In de candensen der solisten hoort men de slendro-achtige toonselectie. Een bijzonderheid in dit eerste deel is ook de scorda-tura, het verstemmen van snaren, hier toegepast opdat de soli de grondtonen van de boven-harmonische structuren kunnen brengen. Men hoort daardoor bij één van de soli merkwaardige, donker getimbreerde tonen, die men niet van een viool verwacht. Zij verlangen een speciale speeltechniek. Muzikaal gesproken is dit eerste deel een inleiding, waarbij in meestal vage contouren
het thematische materiaal van het concert opdoemt.
Het tweede deel, Presto, is een scherzo voor de uitsluitend door slagwerk begeleide soli. Bij alle speelsheid en speelvreugde, bij alle brillante vertoon van virtuoziteit en van voor insiders verbluffende viooltechnische effecten, die ten dele zelfs gloednieuw zijn, is dit scherzo een in de tijd geprojecteerde additieve reeks van 28-18-10-8, 7-9-16-25, 22-14-8-6 en 5-7-12-19 tijdseenheden, zoals ze in het eerste deel voorkomen in de dimensie der toonhoogte. Daarbij wordt een selectie zonder octavenidentiteit uit de 31 tonen gebruikt, die zo 'in de vingers' ligt, dat ze de maximale snelheden van een presto mogelijk maakt. Het vermelden van deze technische details is niet bedoeld om af te leiden van de hoofdzaak: een muzikale scherts met speelse motieven, onderhoudende ritmen en vol van brillante viool-duo-klank.
Het derde deel bestaat uit een Adagio, een begeleide cadens en een Presto-slotepisode. Het verstilde, melodische Adagio vertoont een voor de componist karakteristieke selectie van 8 uit de 31 tonen. Het is vrijwel uitsluitend voor strijkers geschreven. De ff-inzet van het volle orkest, waarbij voor het eerst ook trombones deelnemen, vormt de overgang naar de cadens.
In dit 'volle' orkest zal men al die instrumenten missen - als de houtblazers - die minder gemakkelijk aan de 31-toonstemming deel kunnen nemen.
De begeleidende cadens vertoont een aleatorisch spel van motieven uit het Scherzo. Deze gaan overheersen en vormen dan de slotepisode van het concert. Wie het additieve spel uit de vorige delen wil zoeken, kan het hier in de dimensie der luiheid vinden.
Twee violen zijn elkaar in klank bedrieglijk gelijk. Er is hier ook niet gestreefd om een concert voor twee verschillende solisten te schrijven - zoals een dubbelconcert voor trompet en viool automatisch zou zijn -, maar om een concert te componeren voor de eenheid van een vioolduo, zoals het echtpaar Lemkes-Vos er een vormt. Als erkenning voor hun baanbrekend werk in de toepassing van de 31-toonstemming is het concert aan dit duo opgedragen. - HENK BADINGS

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 46 paginas EUR 29,39
Hardcopy, normal size (A3), 46 paginas EUR 51,49
Hardcopy, study size (A4), 46 paginas EUR 37,59
Solopartij Download (B4), 19 paginas EUR 15,40
Hardcopy, normal size (B4), 19 paginas EUR 27,00
Huurpartijen Download (B4), 127 paginas EUR 56,57
Hardcopy, normal size (B4), 127 paginas EUR 99,12
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook minimaal 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten