gerelateerde werken
Midare : for marimba, (1972) / Ton de Leeuw
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		mar
	
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		6perc
	
Between East and West : for four percussionists / Petra Strahovnik
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		4perc
	
Four Gardens : for vibraphone / Arnold Marinissen
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		vib
	
compositie
				Spatial music II : percussion / Ton de Leeuw
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Leeuw, Ton de
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Première: 22-10-1971 - Hilversum - Nederlands Slagwerkensemble o.l.v. Ton de Leeuw). Het thema van Spatial Music II is tevens het thema van het concert: improvisatie en aleatoriek (= toevalsoperaties). Kenmerkend voor het werk is dan ook de grote mate van vrijheid voor de vertolkers, waarbij een sterk beroep wordt gedaan op de inventiviteit van de bij de uitvoering betrokken musici en technici. De componist tracht in het stuk de combinatie van ruimte en geluid verder uit te werken; hij laat een relatie ontstaan tussen het auditieve en het ruimtelijke. De ruimte en de muziek probeert hij tot gelijkwaardige componenten te maken.
Die musici zijn 6 van het uit 7 leden bestaand Nederlands Slagwerkensemble, van wie er 2 staan opgesteld in Studio II, 2 in Studio V en 2 in Studio VIII. Drie studioruimten, die ten behoeve van de uitvoering onderling in akoestisch verband zijn gebracht en waarmee een ruimtelijk effect wordt bereikt, dat ook één van de kenmerken is van het stuk. Voor de uitvoering van Spatial Music II is een indrukwekkende hoeveelheid elektro-akoestische apparatuur nodig. Zo wordt in Studio II gebruik gemaakt van een synthesizer, in Studio V wordt gewerkt met onder meer een, zoals dat door de technici wordt  genoemd, halfoktaaffilter en een pompende begrenzer en in Studio VIII staan een zogenaamde oktaaffilter en een golftrein oscillator. Sommige signalen van het werk worden niet akoestisch geregistreerd, maar door middel van contactmicrofoons, die op de instrumenten zijn bevestigd. Ook wordt een aantal instrumenten niet door de uitvoerenden zelf aangeslagen, maar door zogenaamde  exitatoren (=
trillinggevers), die op hun beurt weer door andere slaginstrumenten en zangstemmen (de slagwerkers zingen in sommige gevallen) in werking worden gesteld. - TON DE LEEUW