componist
Op 15 juni 1910 kwam Berend GILTAY ter wereld. Op zijn 100e geboortedag portretteren we deze in Hilversum geboren altviolist en componist.
Berend Giltay studeerde viool en altviool bij Dick Waleson, muziekgeschiedenis ...
gerelateerde werken
Koncert za Groznjan : = Concerto per orchestra, (1974-'75) / Berend Giltay
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp 2perc str
Komm ! Hebe dich… (Symphony n° 2) : for large orchestra / Luc Brewaeys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Nagras : for orchestra, 1988 / Paul Termos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3trp 3trb (4Wag-tb ad lib.)tb-b 2perc str
Continental : for double chamber orchestra, 1999 / Sander Germanus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl 2ob cl 2fg 2h 2trp trb hp str(5.4.3.3.2.) ; 2fl ob 2cl fg 2h trp 2trb hp str(5.4.3.3.2.) 2perc
compositie
Sinfonia : (1956-'57), per orchestra / Berend Giltay
Bevat:
Allegro energico
Adagio
Allegro con spirito
Toelichting:
Program note (Dutch): De Sinfonia is een driedelig werk, dat qua lengte en vorm dicht bij de Symphonietta staat, maar door de meer dramatische inhoud de symfonie nabij komt.
Deel I: Hoofd- of Sonatevorm.
Na twee forte-unisono-maten verschijnt in het strijkorkest het eerste thema in hobo en houtblazers en wordt verder uitgewerkt. Het tweede thema wordt geïntroduceerd in de altviolen. Na de gebruikelijk doorwerking volgt de reprise van het eerste thema en het coda.
Deel II: Liedvorm.
Dit deel begint met vijf inleidende maten van de violoncelli en bassen, waarna een solo-passage voor de althobo volgt, ondersteund door de altviolen. Het middenstuk van dit deel kenmerkt zich door een hartstochtelijke melodie in de eerste en tweede violen. Het wordt afgesloten met de vijf inleidingsmaten, nu echter in kreeftengang en aangevuld met liggende akkoorden in eerste en tweede violen, waarboven de altviolen de slotmelodie spelen.
Deel III: Grote Rondovorm.
Het eerste thema A krijgt eerst langzaam vorm (eerste hoorn) vóór het in zijn geheel door de eerste violen wordt gespeeld. Hierna volgen niet de gebruikelijk overgangsmaten maar een doorwerking naar thema B. Ook terug naar thema A wordt weer van een doorwerking gebruik gemaakt. Thema C, dat geheel tegengesteld aan de beide voorgaande is, wordt door de altviolen met sonore klank gespeeld, waarna in de 1e en 2e violen een hiervan afgeleid thema verschijnt.
Daarna terugkeer naar thema A-B-C. Het laatste thema A loopt weer in gebroken vorm, nu door twee hoorns gespeeld. Een tamelijk uitgebreid coda besluit deze sinfonia. - BEREND GILTAY