componist
Claude Achille Debussy (Saint-Germain-en-Laye, 22 augustus 1862 – Parijs, 25 maart 1918) was een Frans componist die vernieuwing bracht binnen de klassieke muziek.
Source: Wikipedia
gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl h perc hp 2vn vla vc db
Vier stukken voor orkest : (1937) / Guillaume Landré
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc hp str
Symphony in D : 1994 - '95 / Tristan Keuris
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp timp str(8-12.6-10.4-8.4-6.2-4.)
Italiaansche ouverture : voor orkest / Jan Pouwels
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str
compositie
Six épigraphes antiques / orchestrated for small orchestra by Rudolf Escher, 1975-1977, Claude Debussy
Overige auteurs:
Escher, Rudolf
(arrangeur)
Bevat:
Pour invoquer Pan, dieu de vent d'été
Pour un tombeau sans nom
Pour que la nuit soit propice
Pour la danseuse aux crotales
Pour l'Egyptienne
Pour remercier la pluie au matin
Toelichting:
Program note (Dutch): (Eerste radio-uitvoering: 6 juli 1978 (uitzending 20 juli) - Radio Kamerorkest o.l.v. Ernest Bour; eerste concertuitvoering: 28 oktober 1979 - Grote Zaal Concertgebouw, Amsterdam - Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink). In 1914, vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en vier jaren voor zijn dood in 1918, voltooide Debussy zijn Six épigraphes antiques, een suite van zes korte stukken voor piano-vierhandig (...). De textuur heeft een merkwaardig ijl karakter en bevat nergens typisch pianistische ornamentiek; het is in zeker zin al een particel (partituur-ontwerp), dat op iedere bladzijde een zekere instrumentale afkomst verraadt, de afkomst nl. van 'muziek voor twee harpen, celesta en enkele houten blaasinstrumenten.' Vooral de dominerende plaats van de harpen is alleen al uit het notenbeeld af te lezen. Gesterkt door de wetenschap dat Debussy (...) zelf aan een orkestratie heeft gedacht, heb ik déze toedracht voor mijn orkestratie als leidend beginsel beschouwd
(...). - RUDOLF ESCHER