gerelateerde werken
Forbidden Music Regained : Volume 3
Genre:
Onbekend
Met welbeleefde groet van de kameel / versie voor orkest, Misha Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) cl-b 2sax-a sax-t 2h 2trp 2trb tb timp perc el.g el.saw el.gimlet wooden-chair str
Simphonie à grand orchestre : en sol majeur, opus 13 (2nd Symphony) / Carolus Antonius Fodor
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl 2ob 2fg 2h 2trp timp str
Hydraulic Principles : for orchestra / Ned McGowan
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob 2cl 2sax-a 2fg 2h trp trb perc str
compositie
Divertimento facile : voor orkest, gecomponeerd in het jaar 1957 / door Bertus van Lier
Overige auteurs:
Lier, Bertus van
(Componist)
Bevat:
Introduzione recitando I-Tempo di scherzo
Introduzione recitando II-Allegretto
Toelichting:
Program note (Dutch): De opdracht der Gemeente Amsterdam tot compositie van 'een werk voor orkest met maximaal dubbel hout, 2 hoorns, 2 trompetten en twee man slagwerk' en met een uitvoeringsduur van '10 à 20 minuten', wekte in mij de behoefte om een onderhoudende muziek te schrijven van niet nadrukkelijk symfonisch karakter, die tegelijk, voor een publiek, zonder bijzondere inspanning - gemakkelijk dus - op te nemen zou zijn. 'Facile' betekent dus niet, dat het gecomponeerde voor de uitvoerenden gemakkelijk is uitgevallen, want dat is het hier en daar niet. Op het eerste gehoor lijkt het werkje tweedelig - 1. Introductie a, scherzo-trio-adagio-trio-scherzo en 2. Introductie b, Rondo (Finale) - maar de twee langzame introducties (a en b) tezamen leggen toch wel ongemerkt enig gewicht in de schaal; bijna het gewicht van een 'afwezig eerste deel'; terwijl ook het adagio-fragment, midden in het Scherzo, associaties oproept met een 'langzaam deel', zonder dat evenwel een meer symfonische uitwerking
daarvan plaatsvindt. Er is in dit Divertimento naar gestreefd om op géén van de aangeroerde of aangevoerde themata zo 'symfonisch' in te gaan, dat de grenzen van een divertissement zouden worden geschonden.
Tegen het slot vormen de voornaamste gegevens van het spel een contrapuntisch geheel, waaruit achteraf toch nog een samenhang van tevoren contrasterende elementen blijkt. - BERTUS VAN LIER