componist
Bertus van Lier speelt een belangrijke rol in het Nederlandse muziekleven van de 20ste eeuw als componist, dirigent, docent en publicist. Hij componeert binnen een persoonlijk idioom, dat tot uiting ...
gerelateerde werken
Symphonie no. 1 : (1928) / Bertus van Lier
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4323 4331 timp perc str
Interludes de "La symphonie pastorale" : pour orchestre / Guillaume Landré
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2232 3220 timp perc hp pf str
Hymnus : per orchestra, (1966) / Nico Schuyt
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 2221 timp perc hp str
Ordre : pour orchestre / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 2110 perc pf4h str
compositie
Divertimento facile : voor orkest, gecomponeerd in het jaar 1957 / door Bertus van Lier
Bevat:
Introduzione recitando I-Tempo di scherzo
Introduzione recitando II-Allegretto
Toelichting:
Program note (Dutch): De opdracht der Gemeente Amsterdam tot compositie van 'een werk voor orkest met maximaal dubbel hout, 2 hoorns, 2 trompetten en twee man slagwerk' en met een uitvoeringsduur van '10 à 20 minuten', wekte in mij de behoefte om een onderhoudende muziek te schrijven van niet nadrukkelijk symfonisch karakter, die tegelijk, voor een publiek, zonder bijzondere inspanning - gemakkelijk dus - op te nemen zou zijn. 'Facile' betekent dus niet, dat het gecomponeerde voor de uitvoerenden gemakkelijk is uitgevallen, want dat is het hier en daar niet. Op het eerste gehoor lijkt het werkje tweedelig - 1. Introductie a, scherzo-trio-adagio-trio-scherzo en 2. Introductie b, Rondo (Finale) - maar de twee langzame introducties (a en b) tezamen leggen toch wel ongemerkt enig gewicht in de schaal; bijna het gewicht van een 'afwezig eerste deel'; terwijl ook het adagio-fragment, midden in het Scherzo, associaties oproept met een 'langzaam deel', zonder dat evenwel een meer symfonische uitwerking
daarvan plaatsvindt. Er is in dit Divertimento naar gestreefd om op géén van de aangeroerde of aangevoerde themata zo 'symfonisch' in te gaan, dat de grenzen van een divertissement zouden worden geschonden.
Tegen het slot vormen de voornaamste gegevens van het spel een contrapuntisch geheel, waaruit achteraf toch nog een samenhang van tevoren contrasterende elementen blijkt. - BERTUS VAN LIER