gerelateerde werken
Syntaxis II : voor symphonieorkest / Ton de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl fl(pic) 4ob 4cl 4rfg 4h 4trp 4trb tb 3perc hp pf(cel) str
Sonatina per pianoforte : (1951) / Rudolf Escher
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Three Time Sketches : for piano / Robert Groslot
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Toccata : for piano / Danijel Legin
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Men go their ways : for piano, (1964) / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De titel is ontleend aan een Japanse haiku in Engelse vertaling.
Haiku's zijn korte, 17-lettergrepige gedichten die zich lenen tot velerlei interpretatie. Op de hier genoemde haiku zijn eerst een aantal liederen gecomponeerd, daarna zijn de vijf pianostukken onder bovenstaande titel hieruit voortgekomen. De binding met het gedicht is overigens niet van structurele aard. Veel meer is de typische vrijheid van interpretatie, verbonden met de haiku-traditie, uitgangspunt geweest. Dit uitgangspunt heeft de muzikale vormgeving op de volgende wijze medebepaald: Er is een streven om aan de toon, aan de muziek, een zo ruim mogelijk eigen leven te geven, eerder dan haar te forceren in een a-priori gebaande wils- of expressie-acte. Dit geldt voor de compositie, maar ook voor de uitvoering. Een goede uitvoering lijkt de componist daarom die, welke de feitelijke interpretatie overlaat aan de hoorder. Men spele dus noch bewust expressief, noch bewust objectiverend. De speler stelle zich in op een zo vrij mogelijk tot klinken komen van de klankmaterie, met
loslating van elke spanningsesthetiek. Hij is evenzeer luisteraar als zijn toehoorders en...als de componist bij het ontstaan van dit werk. Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het niet ingrijpen is één van de moeilijkste opgaven die een interpreet zich kan stellen. - TON DE LEEUW