gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
3sopr 3sopr-m 3alt 3ten 3bar 3bas h 2trp 2trb tb
Almost a Tango : Version for flute, bass clarinet and piano / Andreas Kunstein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl cl-b pf
Appalachia : for acoustic steelstring guitar and ensemble, 2004 / Giel Vleggaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl-a ob cl perc hp man vl vla vc cb g-solo
Music : opus 55, for trumpet and organ, 1986 / Jo van den Booren
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
trp org
compositie
Fauxbourdon : for ensemble, 1991-1992, revision 1993 / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 13 juni 1993 - Concertgebouw, Amsterdam - Nieuw Ensemble (Holland Festival) - Een tweedelige compositie voor zeven spelers. De titel verwijst naar een compositorische schrijfwijze die in de 15e eeuw ontstond, en waarin bepaalde parallelle samenklanken gebruikt werden om een melodische lijn te begeleiden. Het principe hiervan bepaalt voor een deel de textuur van het onderhavige werk en wordt uiteraard in hedendaagse muzikale termen vertaald. De tweede helft van de titel, 'bourdon', verwijst tevens naar een eeuwenoude muzikale praktijk, waarbij een of meer tonen voortdurend op de achtergrond meeklinken. De compositie toont de kenmerken van verwijde modaliteit. Dit is een hedendaagse versie van modale principes zoals die in Aziatische en vroeg-christelijke tradities zijn toegepast. Enkele kenmerken hiervan: de individualiteit van iedere compositie wordt bepaald door een aantal van tevoren gegeven elementen en wetmatigheden; binnen deze strikte grenzen ontplooit de muziek
zich harmonisch, dat wil zeggen zij is niet expansief gericht; niet spanning maar evenwicht is primair. Als een van de belangrijkste wetmatigheden noemen we de cyclische beweging: alle temporele processen spelen zich af binnen een vast, regelmatig terugkerend patroon. Soms is dit hoorbaar, het is vrijwel altijd voelbaar. Deze cyclische structuur vormt als het ware de bedding waarin de steeds wisselende stroom zich beweegt.- TON DE LEEUW