gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
3sopr 3alt 3ten 3bas
les grillons sont d’exquises bruiteurs : for two pianists and a percussionist / Rick van Veldhuizen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
2pf perc
Triptyque II : pour clavecin/synthesizer, saxophone, guitare et percussion, 1992 / Luctor Ponse
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax perc g(g-b) cemb(synth)
Ik maak schoon (I clean up) : for ensemble / Arnold Marinissen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
harm perc pf vl vla vc db
compositie
Fauxbourdon : for ensemble, 1991-1992, revision 1993 / Ton de Leeuw
Overige auteurs:
Leeuw, Ton de
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 13 juni 1993 - Concertgebouw, Amsterdam - Nieuw Ensemble (Holland Festival) - Een tweedelige compositie voor zeven spelers. De titel verwijst naar een compositorische schrijfwijze die in de 15e eeuw ontstond, en waarin bepaalde parallelle samenklanken gebruikt werden om een melodische lijn te begeleiden. Het principe hiervan bepaalt voor een deel de textuur van het onderhavige werk en wordt uiteraard in hedendaagse muzikale termen vertaald. De tweede helft van de titel, 'bourdon', verwijst tevens naar een eeuwenoude muzikale praktijk, waarbij een of meer tonen voortdurend op de achtergrond meeklinken. De compositie toont de kenmerken van verwijde modaliteit. Dit is een hedendaagse versie van modale principes zoals die in Aziatische en vroeg-christelijke tradities zijn toegepast. Enkele kenmerken hiervan: de individualiteit van iedere compositie wordt bepaald door een aantal van tevoren gegeven elementen en wetmatigheden; binnen deze strikte grenzen ontplooit de muziek
zich harmonisch, dat wil zeggen zij is niet expansief gericht; niet spanning maar evenwicht is primair. Als een van de belangrijkste wetmatigheden noemen we de cyclische beweging: alle temporele processen spelen zich af binnen een vast, regelmatig terugkerend patroon. Soms is dit hoorbaar, het is vrijwel altijd voelbaar. Deze cyclische structuur vormt als het ware de bedding waarin de steeds wisselende stroom zich beweegt.- TON DE LEEUW