componist
Klas Torstensson woont en werkt bijna zijn hele volwassen leven in Nederland, maar zijn muziek is grensoverschrijdend - in alle opzichten. Ondanks de duidelijk abstracte aard van zijn muziek is ...
gerelateerde werken
Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl-b
Groter, langer, harder! ... Book 3 : for ensemble, 1999-2005 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2010 2sax 1(-2)121 perc el.g pf el.cb
Zou 't pijn doen : (Stevig wrijven), for 14 instrumentalists, 1988 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2010 2sax 2121 el.g pf el.cb
Higgajon IV : for ensemble or chamber orchestra, opus 799 no. 4, 1994 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers); Orkest
Bezetting:
1120 0100 harm str/2vl vla vc cb
compositie
Spåra : 1984 / Klas Torstensson
Toelichting:
Program note (Dutch): Spåra (Zweeds voor 'een spoor volgen/maken') is een stuk dat zowel gebruik maakt van de muzikale kwaliteiten van de ensembleleden, alswel een kritisch commentaar wil zijn op het repertoire van het ensemble. Geen Hoketus-muziek (conceptueel uniek maar daarom noodzakelijkerwijze ook eenmalig van karakter) en tegelijkertijd in vele opzichten 'echte' Hoketus-muziek (wel ontdaan van haar - in mijn ogen - vaak statische en voorspelbare karakter): hard, agressief en zelfverzekerd. Misschien zouden we Spåra een pre-Hoketus-stuk kunnen noemen: muziek op zoek naar dat ene oergebaar (een muzikale vuist?) ... 'problematiseren' dus? Zeker niet. Wél het construeren van een muzikale wereld die ervoor uit durft te komen problematisch te zíjn - maar hierdoor hopelijk ook rijk is in al haar complexiteit van muzikale gebaren. Een muzikale werkelijkheid die zichzelf niet wil verloochenen door oversimplificatie. Als een alternatief voor de ready-made-kanten van de instrumentale samenstelling en het
repertoire van het ensemble (2 identieke sub-ensembles, aanwezigheid van een doorlopende puls, enz.) werd gekozen voor deze bezettting. Hierdoor kon de Hoketus-sound behouden worden, terwijl een breed spectrum van mogelijkheden werd verkregen voor wisselende groepsformaties en een flexibele muzikale taakverdeling in de loop van het stuk. - KLAS TORSTENSSON