componist
The composer Klas Torstensson has lived and worked most of his adult life in the Netherlands, but his music crosses borders – in all respects. Despite the abstract nature of ...
gerelateerde werken
Elliott loves bebop : for two instrumental quartets / Klas Torstensson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-a trb gtr perc vln vc pf perc
In Paradisum : for ensemble, 1999-2000 / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic fl-a) ob(eh) cl cl-b fg cfg 2h trp trb perc pf hp 2vl 2vla 2vc cb
Between nightbar and factory : for ensemble, 1994 / Bart de Kemp
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 1110 2perc pf 2vl vla vc cb
Meditazione II : per 12 strumenti, opus 93, 1994 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 1000 mar(vibr) pf 2vl vla vc cb
compositie
Spåra : 1984 / Klas Torstensson
Toelichting:
Program note (Dutch): Spåra (Zweeds voor 'een spoor volgen/maken') is een stuk dat zowel gebruik maakt van de muzikale kwaliteiten van de ensembleleden, alswel een kritisch commentaar wil zijn op het repertoire van het ensemble. Geen Hoketus-muziek (conceptueel uniek maar daarom noodzakelijkerwijze ook eenmalig van karakter) en tegelijkertijd in vele opzichten 'echte' Hoketus-muziek (wel ontdaan van haar - in mijn ogen - vaak statische en voorspelbare karakter): hard, agressief en zelfverzekerd. Misschien zouden we Spåra een pre-Hoketus-stuk kunnen noemen: muziek op zoek naar dat ene oergebaar (een muzikale vuist?) ... 'problematiseren' dus? Zeker niet. Wél het construeren van een muzikale wereld die ervoor uit durft te komen problematisch te zíjn - maar hierdoor hopelijk ook rijk is in al haar complexiteit van muzikale gebaren. Een muzikale werkelijkheid die zichzelf niet wil verloochenen door oversimplificatie. Als een alternatief voor de ready-made-kanten van de instrumentale samenstelling en het
repertoire van het ensemble (2 identieke sub-ensembles, aanwezigheid van een doorlopende puls, enz.) werd gekozen voor deze bezettting. Hierdoor kon de Hoketus-sound behouden worden, terwijl een breed spectrum van mogelijkheden werd verkregen voor wisselende groepsformaties en een flexibele muzikale taakverdeling in de loop van het stuk. - KLAS TORSTENSSON