gerelateerde werken
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr ten bar bas-bar 3343 2sax 4332 timp 5perc hp g-b acc pf 2synth str
Tessera : for chamber orchestra of mixed instruments / Martyna Kosecka
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl kaval cl sax-s hp oud zither tar robab perc 4vn vla vc db
Sur place : voor blaasensemble, piano en contrabas / Jan Bus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 3sax 1330 pf cb
Triptych : for wind ensemble, electronic organ and percussion, 1990/1991 / Tom Grondman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3130 4sax 3441 3perc el.org
compositie
Spåra : 1984 / Klas Torstensson
Overige auteurs:
Torstensson, Klas
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Spåra (Zweeds voor 'een spoor volgen/maken') is een stuk dat zowel gebruik maakt van de muzikale kwaliteiten van de ensembleleden, alswel een kritisch commentaar wil zijn op het repertoire van het ensemble. Geen Hoketus-muziek (conceptueel uniek maar daarom noodzakelijkerwijze ook eenmalig van karakter) en tegelijkertijd in vele opzichten 'echte' Hoketus-muziek (wel ontdaan van haar - in mijn ogen - vaak statische en voorspelbare karakter): hard, agressief en zelfverzekerd. Misschien zouden we Spåra een pre-Hoketus-stuk kunnen noemen: muziek op zoek naar dat ene oergebaar (een muzikale vuist?) ... 'problematiseren' dus? Zeker niet. Wél het construeren van een muzikale wereld die ervoor uit durft te komen problematisch te zíjn - maar hierdoor hopelijk ook rijk is in al haar complexiteit van muzikale gebaren. Een muzikale werkelijkheid die zichzelf niet wil verloochenen door oversimplificatie. Als een alternatief voor de ready-made-kanten van de instrumentale samenstelling en het
repertoire van het ensemble (2 identieke sub-ensembles, aanwezigheid van een doorlopende puls, enz.) werd gekozen voor deze bezettting. Hierdoor kon de Hoketus-sound behouden worden, terwijl een breed spectrum van mogelijkheden werd verkregen voor wisselende groepsformaties en een flexibele muzikale taakverdeling in de loop van het stuk. - KLAS TORSTENSSON