gerelateerde werken
Capriccio : voor twee violen en piano, 1974 / Hans Kox
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Andere combinaties van strijkers en toetsinstrument
Bezetting:
2vl pf
La mort : voor 5-stemmig gemengd koor en orkest / Huub Kerstens
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK5 2222 2010 2bug/2trp 3perc hp pf str
Thema en variaties op "Des winters als het regent" : for mixed choir and orchestra / Sem Dresden
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
2222 4331 timp perc hp str (GK4 ad lib. in finale)
6 Oud-Nederlandse volksliederen : voor gemengd koor en orkest / Antoon Maessen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
GK4 1110 0000 perc pf str(vl vla vc)
compositie
Anne Frank Cantate - A Child of Light : for soprano, contralto, bass, mixed chorus and orchestra / Hans Kox
Overige auteurs:
Kox, Hans
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De herinneringen aan de tweede wereldoorlog zijn in een aantal van mijn werken van doorslaggevende betekenis geweest. Dat kwam het eerst tot uiting in mijn werk In Those Days (1969), naar aanleiding van de Slag om Arnhem geschreven in opdracht van het Airborne comité en het Prins Bernhardfonds. Dit werk verwierf de Prix Italia. Daarna, in 1971, schreef ik op verzoek van de internationale Haarlemse orgelmaand en in opdracht van C.R.M. een tweede werk waarin de oorlog en zijn vernietigende gevolgen, nu in breder verband, opnieuw centraal stonden: het 'Requiem for Europe'. Als afsluiting van deze beschouwingen over de 'oorlogskunst' kan mijn Anne Frank Cantate worden gehoord, waarmee een muzikaal drieluik is afgerond. Dank zij een opdracht van de NCRV, waarbij vooral het hoofd van de afdeling muziek, Cornelis van Zwol, een stimulerende rol heeft gespeeld, kon ik dit werk realiseren.
Het was namelijk een reeds lang door mij gekoesterde wens het dagboek van Anne Frank als uitgangspunt te nemen voor een werk voor soli, koor en orkest. Als gevolg van auteursrechtelijke situaties kon ik niet beschikken over de tekst van het dagboek, waarvan gedeelten in de persoon van een verteller in de cantate verwerkt hadden moeten worden.
In plaats daarvan heb ik na 'enige' research de tekstcompositie op een ander plan gebracht: het anekdotische element vervangen door een opbouw die gefundeerd is in de (on)heils- en wereldgeschiedenis. Er is een parallel getrokken tussen de gebeurtenissen die zich een aantal eeuwen vóór Christus hebben afgespeeld (beschreven in het boek Esther van het Oude Testament en vertolkt door de altsolo) en de waanzinnige historie van de laatste vijftig jaar (gemarkeerd door uitspraken van Hitler en de SS over het KL Auschwitz: bas-solo). De overeenkomsten zijn des te schrikwekkender omdat het mensdom blijkbaar niet in staat is (geweest) de geschonden wereld te herstellen. Het koor fungeert niet alleen als de 'turbae', maar ook als verbijsterde waarnemer die de enige vraag stelt die, in welke context dan ook, steeds weer gesteld kan worden: "Wat is dan de mens?" De sopraan-solo geeft uiting aan het onafhankelijk denken van de mens als individu (in casu Anne Frank). De alt- en bassolo sluiten
zich naast hun recitatieven hierbij aan. Het orkest tenslotte symboliseert de verbinding, het cement dat de verschillende lagen van het bouwwerk bij elkaar houdt. - HANS KOX (1985)