gerelateerde werken
Messe de Notre Dame : voor koor a cappella, 1986 / Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK6
Sinfonietta : (1938) / Henri C. van Praag
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1211 2000 str
6 Etats intermédiaires : Sinfonia for orchestra / Alexandre Rabinovitch-Barakovsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Jizô : voor orkest / Kees Olthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3 trb tb timp 4perc str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Overige auteurs:
Manneke, Daan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE