componist
Daan Manneke begint zijn muzikale carrière als organist. Later wordt hij docent aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn oeuvre, grotendeels in opdracht tot stand gekomen, richt zich vooral op geestelijke muziek ...
gerelateerde werken
Motet "Ach wie flüchtig, ach wie nichtig" : for double choir and basso continuo / Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK continuo
Quattro danze : per orchestra / di Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4330 timp perc str
Symphonie / Joh. Bordewijk-Roepman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3332 4331 timp perc hp str
Affiche pour la reouverture du magasin : orchestre / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp 5perc hp str
compositie
Babel : 6 orkesten, 14 pauken, 3 tamtams, 1985 / Daan Manneke
Toelichting:
Program note (Dutch): Bij deze affaire doemden de grote inspirerende voorbeelden uit het verleden op: de Venetiaanse 'Cori Spezzati', de conductus gezangen van de 12e eeuwse Parijse kapelmeesters, het unieke motet voor 40 stemmen van Tallis, maar ook het 'recente' 'Gruppen für drei Orchester' van Stockhausen.
Veel van mijn composities hebben nadrukkelijk met ruimte te maken. Zo ook, en het kan nauwelijks anders, deze compositie 'Babel'. De zes orkesten (4 strijkorkesten, 2 blazersgroepen) staan zo ver mogelijk uiteen opgesteld. Hoewel het stuk zich min of meer in één lange beweging voltrekt, zijn er globaal vier verschillende perioden te onderscheiden.
De openingsmuziek. Na het paukensignaal dwaalt een boventoonakkoord op A een tijdlang door de ruimte.
In het tweede deel ontplooit zich uit die samenklank een melodie die in verschillende timbres - sterktegraden - ritmen de orkesten langsgaat.
De derde passage is de meest actieve: stugge motorische ostinati, samenvallende of ketsende bewegingen; zoiets als : 'Komaan, aan het werk'. In dit fragment de hoketus-achtige stampij van de 14 pauken en de dialoog tussen de beide blaasorkesten.
De slotperiode is een soort kanalisatie van het begin. Door de pauken getakteerd voltrekt zich dit deel, traag, een instrumentaal gezang in zes regels.
Babel, een aandenken, - poging de toren te bouwen en de spraak niet te verwarren. - DAAN MANNEKE