gerelateerde werken

Liederen : (Canzonas), for metal wind instruments, 2 pianos and double-bass, 1976, (revision 1978) / Diderik Wagenaar

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 0000 4sax 4331 2pf cb

Box : for 14 musicians / Geoff Hannan

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: fl/picc ob cl fg h tpt trb-b xyl pf 2n vla vc db

Toe the Line (And Yet it Moves) : Version for oboe, bassoon, accordion and string orchestra / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: ob acc fg str

Roll Over Igor : for ensemble / Chiel Meijering

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 2fl cl sax-a sax-bar hn tpt 2tbn tb per pno e-guit e-bass

 

compositie

Liederen : (Canzonas), for metal wind instruments, 2 pianos and double-bass, 1976, (revision 1978) / Diderik Wagenaar

Uitgever: Amsterdam: Donemus, [1981]
Uitgavenummer: 04492
Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 0000 4sax 4331 2pf cb
Bijzonderheden: Voor sopraansaxofoon, 2 altsaxofoons (2e tevens baritonsaxofoon ad lib.), tenorsaxofoon, 4 hoorns, 3 trompetten, 2 trombones, bastrombone, tuba, 2 piano's en contrabas. - In opdracht van de Johan Wagenaarstichting. - Cop. 1976. - Tijdsduur: ca. 17'
Tijdsduur: 17'00"
Aantal spelers: 18
Compositiejaar: 1976
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Wagenaar, Diderik (Componist)
Toelichting:
Liederen is gebaseerd op een muzikaal onderwerp waar ik mij vanaf het componeren van Kaleidofonen I voor saxofoon en piano (1969) mee bezighoudt: binnen de eenvoud van de melodische eenstemmigheid kan worden gezocht naar een akoestische meerstemmigheid door middel van het variƫren van de verdubbelingen in de melodie. Verschillend geaarde historische voorbeelden van deze werkwijze vinden we onder meer bij Mahler, Stravinsky en Thelonious Monk. Zo kan ook door een homogene instrumentatie een meerstemmige homoritmische passage juist het karakter krijgen van een opgestapelde eenstemmigheid, vergelijkbaar met onder andere het organum en andere vormen van parallelharmoniek (faux-bourdonstijl, Debussy, close harmony). Liederen is een aaneenschakeling van geblazen en gehamerde melodieƫn. Periodes met een duidelijk tonale ontwikkeling worden afgewisseld of gecombineerd met momenten van chromatisch-modale stilstand. Verder zijn er tegenstellingen op het gebied van het benadrukken en ontkennen van een teleenheid. Hiertoe wordt er soms gebruik gemaakt van verschillende tempi tegelijkertijd, waardoor twee dirigenten nodig zijn. Ondanks het gebruik van blaasinstrumenten en veelvuldige sterke dynamiek, wat een dionysisch karakter lijkt te benadrukken, is juist het cerebrale aspect in belangrijke mate bepalend voor de identiteit van het stuk: mede door de manier van instrumenteren en de uitwerking van de ritmiek is er sprake van een soort apollinische directheid, die eigen is aan veel pan-tonale avant garde uit de jaren '70. Deze verstandelijke directheid is ook typerend voor bijvoorbeeld bebop thema's uit de veertiger en vijftiger jaren (Charlie Parker, Miles Davis). De compositie-idee is dan ook in belangrijke mate bepaald door het oorspronkelijke plan een stuk voor Orkest De Volharding te maken. Dat het dit niet is geworden, komt door de uiteindelijk hiervoor aangeduide ontwikkeling. - DIDERIK WAGENAAR; Liederen (Songs) is based on a musical topic which I've been busy with since the composition of Kaleidophones I for saxophone and piano (1969): within the simplicity of melodic unison an acoustical polyphony can be sought for, achieved through the variation of doublings in the melody. Diverse historical examples of this method can be found in Mahler, Stravinsky and Thelonious Monk, among others. Like-wise a homogeneous instrumentation can take on the character of a polyphonic, homorhytmic passage through an accumulated unison comparable, for exemple, to organum and other forms of parralel harmony (faux bourdon, Debussy, close harmony). Liederen is juxtaposition of blown and hammered melodies. Periods with a define tonal development are alternated or combined with moments of chromatic-modal suspension. Furthermore, there are contrasts in the area of emphasizing and denying a counting unit. For this purpose different simultaneous tempos are sometimes used, for which two conductors are necassary. In spite of the use of wind instruments and intensified, strong dynamics, which seems to emphasize a Dionysian character, it is the cerebral aspect which is to a large extent determinant for the identity of the piece: both the manner of instrumentation and the treatment of the rhythmic result in a sort of Apollonian directness which is peculiar to much pan-tonal avant garde music from the seventies. This intellectual directness is also typifying for bebop themes from the forties and fifties (Charlie Parker, Miles Davis), for example. The compositional idea is in fact determined to a large degree by the original plan to write a piece for the orchestra 'De Volharding.' That this didn't come about is a result of the final working-out described above. - DIDERIK WAGENAAR

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 134 pagina's EUR 61,11
Download in PDF (B4), 134 pagina's EUR 73,33
Hardcopy, normal size (B4), 134 pagina's EUR 122,23
Hardcopy, study size (A4), 134 pagina's EUR 99,97
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 174 pagina's EUR 76,59
Download in PDF (B4), 174 pagina's EUR 91,90
Hardcopy, normal size (B4), 174 pagina's EUR 153,18
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten