componist
Reinbert de Leeuw (17 Jan. 1938 – 14 February 2020) studied piano and music theory at the Amsterdam Conservatoire and composition with Kees van Baaren at the Royal Conservatory of ...
gerelateerde werken
Der nächtliche Wanderer : for symphony orchestra / Reinbert de Leeuw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 3fl 2ob eh 3cl cl-b 3fg fg-c 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 4perc pf hp str
Dance... Round and Round : Version for orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2picc 2ob 2cl 2fg 2trp 2trb 2perc hp pf str
Symfonie in C : voor orkest, 1980, revisie 2005 / Iman Soeteman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3223 4231 timp 2perc str
De zang van Aquarius : voor orkest / Karel Goeyvaerts
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
compositie
Abschied : symphonische Dichtung, für grosses Orchester, 1973 / Reinbert de Leeuw
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11-05-1974 - Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart] - Abschied is een stuk waaraan ik meer dan drie jaar bezig ben geweest, maar het is iets dat ik altijd al eens had willen schrijven. Het is geschreven voor een gigantisch symfonieorkest met een volkomen conventionele bezetting, afgezien van piano en saxofoons die erin voorkomen. Verder ook geen eigenaardige behandeling van instrumenten of nieuwe technieken of zo. Het is wel een stuk dat voortdurend uit zijn voegen loopt, het is een permanent soort razernij. Als je de partituur ziet, die begint op pagina 1 en eindigt op pagina 82 en iedere bladzijde ziet zwart van de noten. Het moet in een buitengewoon hoog tempo gespeeld worden, alles is zeer compact. Dat zal het moeilijk uitvoerbaar maken: het is zeer virtuoos voor iedereen. De idee erachter is een beetje een literair idee, daarom heb ik het stuk dan ook een literaire titel gegeven, die verwijst naar de Duitse romantiek, de periode van de Symphonische
Dichtung. Dat is ook de ondertitel van het stuk. Het heeft ook die overdrevenheid, overdreven in expressie, overdreven in agressiviteit. Daar voor kies je dan ook een middel als een symfonie-orkest in de vorm zoals ik het hier gehanteerd heb, volkomen 19e eeuws, laat-romantisch, zonder dat er overigens laat-romantische middelen in voorkomen, op een te verwaarlozen onderdeel na. Het is bijna overal homoritmisch, het hele orkest tegelijkertijd, of twee groepen die tegenover elkaar zitten. Wat dat betreft is het een beetje Strawinskiaans, het refereert hier en daar aan de Sacre, als model. - REINBERT DE LEEUW