componist

Straesser, Joep

Joep Straesser geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de generatie die rond 1960 het beeld van de nieuwe muziek in Nederland hielp bepalen. De grote lijn in de ...

gerelateerde werken

Drie liederen op Duitse tekst : (Li Tai Po, Thu-Fu, Otto Julius Bierbaum), voor mezzosopraan en instrumentaal ensemble, 1927 / instrumentatie: Joep Straesser, 1986, Henriëtte Bosmans

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr-m fl ob cl fg h perc hp vl vla vc cb

Trail : for 11 instruments, 1993 / Robert Heppener

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl ob cl(cl-b) h perc man g hp pf vl cb

Paroesie : for ten instrumentalists, 1963 / Jan Vriend

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: fl fg h trp perc mar hp pf vl cb

Light and heavy 2 : (Osmose 5), organ and trumpet, (1985) / Peter van Hintum

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: trp org

 

compositie

Points of contact II : for alto saxophone and percussion, 1988 / Joep Straesser

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1988
Uitgavenummer: 04705
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: sax-a perc
Bijzonderheden: Voor altsaxofoon en slagwerker. - Opgedragen aan het Duo Contemporain. - Tijdsduur: 10'30''
Tijdsduur: 11'00"
Aantal spelers: 2
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 13-11-1988 - Gemeentemuseum Arnhem - Duo Contemporain). Points of contact II voor altsaxofoon en slagwerk, bestaande uit marimba, vibrafoon, 2 tomtoms, 2 bekkens en 1 gong, is in een aantal opzichten verwant met Points of contact I uit 1987, eveneens voor een blaasinstrument - hier de tenorblokfluit - en slagwerk.
Afgezien van de hierboven genoemde verwante bezetting ligt een ander belangrijk punt van overeenkomst in het feit dat beide werken worden gekenmerkt door een compositietechniek die in feite wordt aangeduid in de titel en die er uit bestaat dat beide muzikale partijen elkaar op een aantal momenten "ontmoeten" op eenzelfde toon en/of ritme, waarna zij zich weer van elkaar verwijderen. Beide werken bevatten een groot aantal van deze "raakpunten" waarbij vele gradaties voorkomen ten aanzien van de muzikale nadruk die zij bezitten. Zij variëren van "bijna ongemerkt en terloops" tot "met grote nadruk en een sterke expressieve werking".
Een derde punt van overeenkomst bestaat uit het feit dat in beide stukken wordt uitgegaan van twee contrasterende muzikale gegevens. In Points of contact I treft men deze gegevens aan in de vorm van twee contrasterende motieven die in de loop van het werk worden ontwikkeld waardoor er een muziek van dialectisch karakter ontstaat. In Points of contact II is er geen sprake van motieven, maar van twee typen van muziek waarbij het ene wel en het andere niet ontwikkeld wordt. In de muziek die wel wordt ontwikkeld speelt in het slagwerk de marimba de hoofdrol en in de muziek die niet wordt ontwikkeld de vibrafoon.
De vorm van het stuk is als volgt: expositie van muziek A (de ontwikkelingsmuziek), onderbreking door muziek B, ontwikkeling in drie fases van muziek A, her-optreden van B en een coda, gebaseerd op "restanten" van A. - JOEP STRAESSER

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 14 paginas EUR 13,50
Hardcopy, normal size (B4), 14 paginas EUR 23,66
Hardcopy, study size (A4), 14 paginas EUR 20,29