gerelateerde werken
Maart '00 : for violin / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Sheltering sky : for orchestra, 1983 / Willem van Manen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 4231 4perc hp str
Symphonische klankfiguren : (Symphonie nr. 12), (1964) / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 3fl 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf str
Overture : for orchestra / Mateo Soto
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt 2trb trb-b tmp 3perc str
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Overige auteurs:
Hoenderdos, Margriet
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS