gerelateerde werken
List : voor 11 blazers, piano en contrabas / Margriet Hoenderdos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) cl sax-a sax-t h 3trp 2trb trb-b pf cb
... Qui se répète : pour orchestre, opus 953, 1998 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3233 sax-a 3331 3perc hp str
Il divorzio di Figaro : variazioni per orchestra di dilettanti / di Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1(-2)1(-2)1(-2)1(-2) 2200 timp str
Sonant : for orchestra, 1986 / Walter Hekster
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2232 4431 3-4perc 2hp str
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Overige auteurs:
Hoenderdos, Margriet
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS