componist
Margriet Hoenderdos (1952-2010) werd geboren in Santpoort, Nederland. In eerste instantie studeerde ze piano aan het conservatorium van Zwolle bij liedbegeleider Thom Bollen. Op aanraden van onder andere Jos Kunst, ...
gerelateerde werken
Gruis : voor Zwaanenburg altfluit, 1987 / Margriet Hoenderdos
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl-a
Sinfonietta II : op. 29 / Luctor Ponse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 perc str
Aber vielleicht : for orchestra / Dieter Dolezel, 2006
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2trp 2trb perc vibr cel str(10.10.8.6.4.)
Musique pour orchestre de chambre : 1979 / Stephan Baekers
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0011 1100 pf str
compositie
Hunker, schor & hasselaar : for orchestra, 1989 / Margriet Hoenderdos
Toelichting:
Program note (Dutch): Met deze compositie heb ik muziek willen schrijven die bij steeds gelijkblijvend - in dit geval zeer anoniem - materiaal, een voortdurend wisselende constellatie/samenhang oplevert d.m.v. de structurering van dat materiaal. Met 'anoniem materiaal' bedoel ik instrumentale klanken die zich van elkaar onderscheiden in toonhoogte, duur, articulatie, dynamiek, registratie etc., zonder vooropgezette betekenissen of verwijzingen van historische, emotionele, retorische of andere aard; geen 'gebaar' verwijst naar een beweging, geen 'suggestie van betekenis' naar een uitspraak, geen 'mogelijke richting' ontwikkelt zich tot een doel. Het gebruikte materiaal is zo anoniem om de beoogde veranderingen van de situatie zo direct mogelijk te 'tonen', omdat ik meen dat als we binnen de muziek van betekenis kunnen spreken, deze zich precies daar vormt, en in de structuur van de wisseling haar beslag krijgt. Dit lijkt een tegenstrijdige methode; een structuur te componeren die er voor zorgt dat geen
enkele situatie in het stuk zich herhaalt, terwijl het materiaal waarmee dit gerealiseerd wordt niets anders doet dan zich herhalen.
Echter: hoe sterker de frictie tussen deze elkaar ogenschijnlijk uitsluitende uitgangspunten, hoe noodzakelijker e.e.a. zich aan mij voordoet. - MARGRIET HOENDERDOS