gerelateerde werken
Soy Manuela : voor sopraan en orkest / Carlos Micháns
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en orkest
	
			Bezetting: 
		
		sopr 2fl 2ob 2cl 2 fg 2h 2trp 2trb timp 3perc tub-bells triangle whip sus-cymb cymb tam-tam drum-s drum-b hrp vl vla vc db
	
Voor een dag van morgen : voor lage zangstem en piano / tekst van Hans Andreus, Jan Felderhof
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		low pf
	
Über den Bergen : for voice and piano / Sem Dresden; words by Karl Busse
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		zang pf
	
Herschepping : voor mezzosopraan en piano / Willem de Vries Robbé; tekst: Gerrit Achterberg
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en piano
	
			Bezetting: 
		
		sopr-m pf
	
compositie
				Cinco canciones de amor : for baritone and piano / words by Pablo Neruda, Carlos Micháns
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Neruda, Pablo
									(Tekstdichter/librettist)
								
							Micháns, Carlos
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Cuerpo de mujer
						Ah vastedad de pinos
						En ti los rios cantan
						Ah tu voz misteriosa
						Es la manana llena
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): Veinte Poemas de Amor y una Canción Desesperada, waarvan de teksten van 'Cinco Canciones de Amor' afkomstig zijn, is een van de bekendste werken van Pablo Neruda. Karakteristiek voor de cyclus is de meesterlijke wijze waarop de dichter een tijdloos en gevaarlijk onderwerp behandelt, dankzij zijn rijke en gepassioneerde taalgebruik. De bijna visuele beelden van het object van zijn liefde en bewondering, soms brutaal en agressief, soms uiterst subtiel en genuanceerd, vragen om heldere en sterke melodische lijnen, ondersteund door een even sterke en suggestieve begeleiding. Zonder dat de pianopartij zelfstandig wordt, zijn er daar eigen elementen te herkennen (melodisch, ritmisch, harmonisch) die in meer dan één lied worden herhaald en zij versterken dus de eenheid van de cyclus. Het zijn de woorden (de taal) die de muziek van de liederen dicteren. Meer dan het letterlijk weergeven van de aangegeven dynamiek en tempo-aanduidingen, is de zuivere en nauwkeurige uitspraak van de teksten
bepalend voor de kracht van de uitvoering. - CARLOS MICHÁNS